Orang bukan Islam masuk masjid-surau

UMNO dan media BN menipu rakyat dan Sultan Selangor siang dan malam kerana nak rampas kerajaan Selangor dari Pakatan Rakyat. Paling terbaru tentang YB DAP masuk Surau Al-Huda di Kajang. Heboh macam ayam bertelor sebiji riuh sekampung. Cuba tengok foto di atas ini, berapa banyak orang bukan Islam masuk surau dan tidak tutup aurat termasuk penceramahnya. The photo speaks for itself. The photos is better than 1000 words. Media BN tak akan siar photo ini.

Rakyat jangan lupa, Muzakarah Jawatankuasa Fatwa Majlis Kebangsaan Bagi Hal Ehwal Ugama Islam Malaysia Kali Ke-90 yang bersidang pada 1 Mac 2010 telah membincangkan Hukum Pelancong Bukan Islam Memasuki Masjid Dan Ruang Solat Utama Di Dalam Masjid. Apakah media BN buat-buat lupa? Memang UMNO anti-dakwah Islam, anti-orang suka Islam, anti-orang Islam dekati bukan Islam.

Muzakarah ini telah memutuskan bahawa pelancong bukan Islam diharuskan memasuki masjid dan ruang solat dengan syarat mendapat keizinan pihak pengurusan masjid dan perlakuan serta tingkah laku mereka tidak mencemarkan kesucian masjid dan sentiasa terkawal dan beradab.

Orang bukan Islam masuk masjid/surau ni sebenarnaya bergantung kepada jawatankuasanya.

Masjid Negara, Masjid Putrajaya dan banyak masjid2 lain, orang bukan Islam, yang lelaki perempuan bukan Islam pun masuk, dibenarkan masuk, bukan suka-suka boleh keluar masuk. Di Surau Huda tu, YB tu dibenarkan masuk. Dia masuk pakai baju kebaya, ada muslimat bersama hari tu.

Tapi isu ini bukan isu agama, jelasnya ia isu politik. UMNO tengah lemas sekarang. Macam-macam kurap dan sopak dah nampak kat kulit tubuh badan UMNO-BN. Duit billion-billion hilang. Injin jet hilang. Harga barang naik.Kapal selam tak boleh selam.  Duit saman nak kutip juga dari rakyat sebab duit negara dah kering. Subsisidi nak tarik sebab duit kerajaan dah kering. Macam-macam hancur. Sime Darby hancur. Maka nak elak rakyat terus tengok kurap dan sopak tu, maka UMNO carilah jalan untuk untuk kalih pandangan rakyat terhadap kurap dan sopak UMNO-BN.

Meskipun begitu,  orang PAS-PKR pun satu, hati-hatilah sikit dalam bab yang sensitif pada setengah orang Melayu yang tak faham agama Islam dan tak faham tasawwur Islam secara menyeluruh. Janganlah buat benda-benda yang sensitif walaupun benda tu tidak salah pada sisi agama, berpada-padalah. Bila kita bawa masuk orang bukan Islam ke dalam masjid atau surau, jaga batas-batasnya; tak perlu buat dalam tempat atau ruang solat. Buatlah kemah di luar supaya dapat mengelak fitnah. Fitnah yang akan dibuat oleh orang Melayu Islam yang tidak faham Islam dan musuh dalaman umat Islam yang mengaku Islam. Jadi orang Melayu Islam yang tidak reti bab agama Islami ni tidaklah melenting sangat. Mereka itu jahil,  mereka  melenting sebab mereka jahil, kalau mereka faham mereka tidak  melenting. Kita yang faham Islam janganlah bergaduh dengan orang jahil, jangan melayan bangat dengan orang jahil atau bodoh, nanti kita jadi bodoh.

Kesimpulannya hati2 dan waspada selalu tindakan kita kerana ada orang tak faham tasawwur Islam yang menyeluruh

Lihat komen tambahan

  • http://www.malaysiakini.com/news/141389
  • http://www.detikdaily.net/v5/modules.php?name=AvantGo&op=ReadStory&sid=9303
  • http://malaysia-today.net/mtcolumns/beritakomentar/34138-asuk-surau-dap-mahu-mais-siasat-terperinci
  • http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=7408&mode=&order=0&thold=0
  • http://www.tranungkite.net/v10/modules.php?name=News&file=article&sid=7395&mode=&order=0&thold=0
  • One thought on “Orang bukan Islam masuk masjid-surau

    1. Siew Lan August 29, 2010 at 5:46 am Reply

      Saya orang DAP. Saya tidak faham mengapa UMNO mahu menipu rakyat dan Sultan Selangor. Saya lihat dalam foto ini ada orang Tionghua macam saya juga. Saya lihat ada juga orang Melayu tidak pakai tudung masuk dalam surau ini. Isteri PM pun tidak tutup aurat dengan betul dalam surau ini. Pemberita itu pun pakai seluar jean dan duduk tidak sopan dalam surau.

      Kawan Melayu saya kata orang perempuan yang cuti bulan (period) tidak boleh masuk surau dan masjid. Perempuan yang ada berhadas besar dan berhadas kecil tidak boleh masuk surau dan masjid. Saya hendak tanya pada orang UMNO Melayu, berapa banyak orang perempuan Melayu dalam foto ini yang berhadas berhadas besar dan berhadas kecil? berapa banyak orang perempuan bukan Melayu dalam foto ini yang berhadas berhadas besar dan berhadas kecil? Apakah tidak ada orang dalam foto itu yang berhadas besar dan kecil dan sepatutnya tidak boleh masuk surau dan masjid?

      Mengapa UMNO tidak mahu buat laporan pada MAIS atau JAIS tentang foto ini? Mengapa TV dan suratkhabar arus perdana tidak mahu siar berita ini? Adakah kerana penceramah itu isteri PM? Adakah kerana BN boleh buat apa saja?

      Saya ingatkan orang UMNO, jangan bodoh-bodohkan Sultan, MAIS, JAIS dan rakyat.

    Leave a Reply

    Fill in your details below or click an icon to log in:

    WordPress.com Logo

    You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

    Twitter picture

    You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

    Facebook photo

    You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

    Google+ photo

    You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

    Connecting to %s

    %d bloggers like this: