Monthly Archives: November 2012

Cybertrooper UMNO – tentara maya akan jadi tentera mayat

oleh Bus Man, FB

Apa jadi pada cybertrooper baru-baru ini semasa Persidangan Agung UMNO 2011?

Ini adalah komen dan maklumat dari salah seorang cybertrooper UMNO yang kecewa dengan pemimin UMNO dan penyelewengan wang oleh rakan cybertrooper yang diuntukkan oleh UMNO untuk mereka. Bacalah catatan mereka:
“Tentera Maya Umno” tak lama lagi boleh jadi “Tentera Mayat”

Perhimpunan Agung Umno dah pun melabuhkan tirainya petang semalam. Macam biasalah bila rumah dah siap pahat macam mana pun mesti nak kena bagi bunyi.. itu baru lah Melayu namanya. Apatah lagi aku ini memang jenis blogger suka ketuk pahat selepas rumah siap dibina… ada sesiapa yang ada masaalah dengan perangai HARAMJADAH aku ini???

Kalau tak ada baguslah dan kalau ada tak payah nak kutuk sebab aku dah kutuk diri aku sendiri. Kalau korang rasa nak tambah dosa nak kutuk aku sebab dah terlebih buat pahala dipersilakan..

Sama ada “Pejuang Pejuang Maya/Siber” sedar atau tidak, DS Najib sikit pun tak sentuh pasal “pejuang maya” (yang tak lama lagi akan jadi “pejuang mayat”) dalam ucapan penggulungannya petang semalam. Sama ada dia lupa atau buat buat lupa aku pun tak pasti… Yang pasti dia CAKAP TAK SERUPA BIKIN! Itu aku pasti..

Aku berada dimerata tempat dalam Dewan Merdeka dan di luar dewan untuk merakamkan reaksi para pendokong Umno terhadap ucapan penggulungan Presiden yang berkorbar kobar itu. Kalau aku terlepas dengar sila perbetulkan aku tapi rasanya aku tak ada dengar DS Najib ada sebut pasal “PEJUANG UMNO MAYA” saperti yang diretorikannya dalam Konvensyen Media Sosial 1Malaysia baru baru ini dan dipentas pentas bila berhadapan dengan KOMUNITI TENTERA HALIMUNAN ini.

Kalau ada tentu ada sahabat blogger yang melaporkan pengiktirafan DS Najib ini pastinya. Yang ada cuma laporan Naib Presiden Datuk Zahid Hamidi yang memberi pengiktirafan sebegitu. Jadi sekarang ANDA, SAYA dan KITA semua dah ada pilihan ke-2 sama ada nak jadi TENTERA MAYA UMNO atau TENTERA MAYA KEMENTERIAN PERTAHANAN memandangakan Menteri Pertahanan pulak yang iktiraf kita.Ha ha ha..

Aku dah rasa dari awal lagi yang akhirnya DS Najib akan melupakan TENTERA MAYA UMNO macam kita ini bila beliau betul betul berada diatas pentas PAU walaupun sebelum ini bagai nak rak menyanjung dan mengangkat pejuang siber macam kita ini sebagai Wira Yang Tak DiDendang.Kalau dengar “pujian” dan “sanjungan” dia sebelum ini,habis jual babi sekandang buat pertaruhan. Itulah kelebihan ayat ayat politik orang politik…ha ha ha.

Dari awal lagi aku dah tak sedap hati bila dilayan macam “sampah” oleh Si Gemuk Raof tak sedar dek untung SUK Umno tu. Dahlah muka tak berapa nak senonoh.. perangai pun lebih lagi tak senonoh!

Tidak pernah sekalipun selama 5 hari berkampung kat PWTC itu dia melemparkan senyuman kat aku bila kami terserempak, sedangkan aku ini ‘tentera siber Umno”(Najib kata) dan bernaung terus dibawah banner Umno iaitu UMB.

Setahu aku hanya BABI je yang tak boleh nak senyum walaupun diaorang bersusah payah try nak senyum. Tak tahulah kalau Raof ini ada kena mengena dengan spesis yang aku baru sebut ini?Kau nak marah aku Raof??? Aku peduli apa kau sapa… he he he.

Apa yang pihak Ibu Pejabat Umno dan Urusetia PAU dah buat pada bloggers macam kami tak perlu aku nak ulang banyak banyak kali, sebab dah cerita sebelum ini. Itu kami UMB,… sahabat sahabat bloggers lain tak usah nak ceritalah,sampai terpaksa berkampung kat Riverside setiap hari.

Langsung tak ada rasa hormat pada bloggers yang siang malam berjuang bertahun tahun mempertahankan Umno selama ini. Bila dah boleh bernafas sikit dan bulu sayap yang tercabut dulu tu dah mula nak tumbuh LUPA!!!!!!!

Sorrylah bro semua..aku kena cakap juga hal ini sebab aku terpaksa tenguk korang hari hari kat situ.Aku peduli apa UMB(Umno) bayar elaun aku bernaung dibawah diaorang! Kalau TAK BETUL tetap TAK BETUL dan aku tak boleh berdiam diri pura pura BETUL! Walaupun nanti ada diantara korang akan kata, “Hei APA kami tak minta di bela,kami ok je..”. “Yang kau sibuk sibuk nak hentam Umno tu apasal?” Korang boleh cakap apa saja kalau sekadar nak kontrol macho korang…tapi HAKIKATNYA itulah dia..

Macam mana “BLOGGERS TOP 10″ boleh diperlakukan sebegini aku pun tak faham?Tadi masa DS Najib berucap ada sahabat “blogger top 5″ yang terpaksa rakam gambar melalui skrin gergasi… betul ke macam tu??? Aku ada rakam dekat 1 ribu gambar selama 5 hari ini tapi tak kuasa aku nak siarkan, sedangkan sahabat aku terpaksa rakam gambar melalui skrin gergasi hanya untuk update PAU dari luar dewan sebab langsung tak diberi PAS MEDIA PAU. Apake jadah semua ini???

Tak ada sebab aku nak MENGHASUT korang sebab korang pun memang selalu PREJUDIS dengan aku pun,tapi korang kena kenal siapa APA. Aku bukan jenis angguk angguk geleng geleng dan akan berdiam diri bila melihat sesama sahabat di perlekehkan. Kalau korang masih nak ampu pemimpin itu korang punya hal, tapi menyatakan KEBENARAN itu lebih mulia dari berdiam diri hanya kerana kita dibayar sesuatu pihak.

Kalau lepas ini Umno/UMB nak sepak aku keluar pun tkpe..tak ada hal.Selama ini pun aku bukan bertuan pun dan bila bernaung dibawah UMB pun bukan bermakna Umno tuan aku.Tak betul tetap aku sailang!!!

Ini ke rupanya Si-”Nasri” urusetia yang jadi duri dalam daging UMB dan bloggers selama 5 hari ini..

Lebih baik Umno diperingatkan sekarang sebelum mereka menang kembali dan tambah besar kepala.Masa tu cakap pun tak guna bukan diaorang nak dengar. Kita menegur bukan kerana kita BENCI tapi tidak mahu Umno mengulangi kesilapan lama yang akan menimbulkan kebencian kita. Bila dah benci nanti tak ada guna dan jangan sampai Cyber Trooper Pakatan menang perang tanpa perlu berperang dengan TENTERA MAYA UMNO yang nanti jadi TENTERA MAYAT!!!!

Baca lagi

1 papaya leave cures dengue fever

Qisas, hudud, dan takzir

Sebagaimana yang kita ketahui bahawa Islam adalah agama yang paling lengkap meliputi soal yang berhubung kait dengan ibadah, muamalat, munakahat dan jenayah. Para Fuqaha telah menyusun secara terperinci berdasarkan dalil dan hujjah mengikut 4 bahagian sebagaimana yang telah dinyatakan di atas.

UNDANG-UNDANG JENAYAH SYAR’IYAH

Undang-undang jenayah syar’iyah atau Kanun Jinayah Syar’iyah ialah undang-undang syarak yang bersabit dengan kesalahan-kesalahan yang dilakukan oleh seseorang yang boleh didakwa di bawah kes jinayah syar’iyah.

PENGERTIAN JENAYAH 

Melakukan sesuatu perkara yang ditegah oleh Allah S.W.T atau meninggalkan sesuatu perkara yang disuruh olehnya.

PENGERTIAN JENAYAH MENURUT FUQAHA

Jenayah menurut fuqaha ialah perbuatan atau perilaku yang jahat yang dilakukan oleh seseorang untuk mencerobohi atau mencabul kehormatan jiwa  atau tubuh badan seseorang yang lain dengan sengaja.

HUKUM-HUKUM JENAYAH ISLAM

Hukum-hukum jenayah Islam terbahagi kepada tiga bahagian:

a.     Hukum Qisas
b.     Hukum Hudud
c.     Hukum Ta’zir

PENGERTIAN QISAS
Qisas dari sudut bahasa bermaksud memotong. Manakala dari sudut syara’ ialah hukuman balas bagi kesalahan membunuh dibalas dengan bunuh, menghilangkan salah satu dari anggota orang lain atau melukakannya atau mencederakannya dibalas dengan hukuman mengikut jenis kesalahan yang dilakukannya.
Firman Allah S.W.T:

“Wahai orang-orang yang beriman! Diwajibkan kamu menjalankan hukuman qisas(balasan yang seimbang) dalam perkara orang mati dibunuh” (Surah al-Baqarah :178)

“Dan di dalam hukuman qisas itu ada jaminan hidup bagi kamu wahai orang-orang yang berakal fikiran supaya kamu bertakwa” ( Surah al-Baqarah:179)

JENIS JENAYAH QISAS

Kesalahan-kesalahan yang diwajibkan hukuman qisas ialah:

  1. Membunuh dengan sengaja (Dengan niat membunuh dan dengan senjata yang boleh membunuh pada adatnya).
  2. Menghilangkan atau mencederakan anggota tubuh badan dengan sengaja seperti mata, hidung, telinga dan sebagainya.
  3. Melukakan orang lain dengan sengaja.

HUKUMAN TERHADAP KESALAHAN QISAS.

Mengikut Hukum Islam, qisas hendaklah dilakukan terhadap penjenayah dengan hukuman yang sama seperti mana dia melakukan kepada mangsanya. Membunuh dibalas dengan dibunuh, melukakan dibalas dengan dilukakan dan mencederakan dibalas dengan mencederakannya.

DIYAT

Diyat ialah denda yang wajib dibayar oleh orang yang melakukan jenayah kerana kesalahan jenayahnya sebagai ganti qisas.
Apabila keluarga orang yang dibunuh ( Pembunuhan sengaja) atau orang yang dihilangkan atau dicederakan anggota atau yang dicederakan memaafkan, maka diganti dengan diat. Hanya waris sahaja yang boleh memaafkan tetapi bukan pemerintah ).

KADAR DIYAT

Diyat terbahagi kepada 2 jenis:

  1. Diyat Mughallazah ( ganti kerugian yang berat )
  2. Diyat Mukhaffafah ( ganti kerugian yang ringan )

Diyat Mughallazah adalah satu diyat penuh iaitu 100 ekor unta yang dibayar secara terus (tanpa tangguh) sebagaimana yang berikut:

  1. 30 ekor  unta berumur 4 tahun
  2. 30 ekor unta berumur 3 tahun
  3. 40 ekor unta yang sedang bunting

Diyat Mughallazah juga boleh dibayar dengan bayaran-bayaran berikut:

  1. 33 ekor unta berumur 4 tahun
  2. 33 ekor unta berumur 3 tahun
  3. 34 ekor unta yang sedang bunting.

Diyat Mukhaffafh juga adalah satu diyat penuh iaitu 100 ekor unta yang dibayar secara beransur-ansur (tangguh)selama 3 tahun dan setiap tempoh masa satu tahun dibayar 1/3 diyat  sebagaimana yang berikut:

  1.  20 ekor unta umur 4 tahun
  2. 20 ekor unta umur 3 tahun
  3. 20 ekor unta betina umur 2 tahun
  4. 20 ekor unta jantan umur 2 tahun
  5. 20 ekor unta betina umur 1 tahun

Kadar diyat adalah dikira mengikut bilangan unta dengan harga semasa  iaitu harta yang paling bernilai ketika itu. Kadar penuh untuk satu diyat penuh ialah 100 ekor unta. Walau bagaimanapun , para ulama’ berpendapat boleh menggantikan 100 ekor unta dengan harta yang senilai dengannya pada masa tersebut. Diantaranya ialah:

a.     Wang Emas         –           1,000 dinar
b.     Wang Perak         –           10,000 dirham
c.     Lembu                 –           200 ekor
d.     Kambing             –           2,000 ekor
e.     Persalinan         –           200 persalinan lengkap.

Kadar seekor unta misalnya RM4,000 maka jumlah satu diyat penuh ialah RM 400,000. Manakala jika seekor lembu RM2,000 maka satu diyat penuh ialah RM400,000. Begitulah nilai semasa satu diyat penuh.

Bagi pesalah perempuan diyat mereka adalah separuh dari diat lelaki dan diat hamba adalah separuh dari diyat orang merdeka.

Diyat Mughallazah di kenakan kepada orang yang membunuh secara sengaja (niat membunuh dan dengan senjata yang boleh membunuh ) dengan syarat dimaafkan dan dipersetujui oleh waris orang yang dibunuh. Diyat tersebut hendaklah dibayar secara tunai tanpa bertangguh atau beransur.

Diyat Mukhaffafah pula ialah bagi pembunuhan tidak sengaja ( seperti tertembak rakan yang disangkanya binatang buruan) atau pembunuhan yang seperti sengaja ( tidak niat membunuh dan dengan benda yang lazimnya tidak boleh membunuh). Boleh dibayar secara beransur-ansur selama 3 tahun.

DIYAT MENGHILANG ATAU MENCEDERAKAN ANGGOTA

Menghilangkan atau mencederakan anggota tubuh badan dengan sengaja seperti mata, hidung, telinga dan lain-lain dikenakan qisas sebagaimana kehilangan dan kadar kecederaan anggota. Tetapi jika orang yang terkena dengan jenayah tersebut memilih untuk mengganti dengan diyat maka kadarnya adalah seperti berikut:

  1. 100 ekor unta untuk anggota tunggal sepert terputusnya lidah, hilang akal, menyebabkan lumpuh seluruh badan dan hilang keupayaan bersetubuh.
  2. 50 ekor unta untuk anggota berpasangan seperti dua mata dan lain-lain. Jika kedua-duanya maka diyatnya 100 ekor unta.
  3. 33 ekor unta untuk luka yang sampai ke dalam bahagian otak.
  4. 33 ekor unta untuk luka yang sampai keselaput kepala.
  5. 25 ekor unta untuk anggota yang berpasang yang mempunyai kelopak seperti 4 kelopak mata.
  6. 15 ekor unta untuk luka yang sampai ketulang dan mematahkannya sehingga tergeser dari tempatnya.
  7. 10 ekor unta bagi luka yang memecah atau mematah tulang.
  8. 10 ekor unta untuk anggota yang mempunyai 10 sendi atau bahagian seperti jari tangan dan kaki.
  9. 5 ekor unta untuk luka yang menampakkan tulang

PENGERTIAN HUDUD

Hudud dari sudut bahasa membawa maksud menahan atau mencegah. Manakala dari segi istilah ialah keseksaan yang telah ditetapkan oleh nas-nas al-Quran dan as-Sunnah yang wajib dilaksanakan  sebagai hak Allah S.W.T atau merosakan kepentingan masyarakat umum dan ketenteraman orang ramai iaitu berzina, menuduh orang berzina, minum arak, memcuri, murtad, merompak dan memberontak . Kadar hukumannya adalah mandatori dan tidak boleh dipinda samaada dikurang atau ditambah.

Firman Allah S.W.T:

“Dan sesiapa yang melanggar aturan-aturan hukum Allah, maka mereka itulah orang-orang yang

zalim”(Surah al-Baqarah:229)

 

JENIS-JENIS JENAYAH HUDUD DAN HUKUMANNYA

Kesalahan-kesalahan yang termasuk dalam hukuman hudud ialah sebagaimana berikut:

a.   Zina

Persetubuhan haram tanpa nikah yang sah antara lelaki dan perempuan. Hukumannya ialah direjam sampai mati jika telah berkahwin dan sebat 100 kali jika pesalah belum pernah berkahwin.

b.Qazaf ( Menuduh berzina)

Melemparkan tuduhan zina tanpa bukti terhadap orang yang baik. Hukumannya ialah 80 kali sebatan.

c.    Minum Arak

Minum minuman yang memabukkan dan boleh menghilangkan kewarasan    akal. Hukumannya ialah 40 kali sebatan.

d.   Mencuri

Mengambil harta orang lain secara senyap atau bersembunyi. Hukumannya adalah potong tangan.

e.   Merompak

Mengambil hatra orang lain dengan menggunakan kekerasan, paksaan, ugutan dan ancaman.

Hukumannya ialah:

  1. Sekiranya membunuh hendaklah dibunuh.
  2. Sekiranya hanya merompak sahaja hendaklah dipotong tanga dan kaki secara bersilang seperti tangan kanan dengan kaki kiri dan seterusnya kaki kanan dan tangan kiri bagi kesalahan yang seterusnya.
  3. Sekiranya hanya mengganggu ketenteraman awam dendaklah di ta’zir seperti dipenjara

dan lain-lain lagi.

f.    Murtad

Keluar dari agama Islam samaada dengan perkataan atau perbuatan. Hukumannya ialah bunuh ( setelah diberi tempoh untuk bertaubat )

PENGERTIAN TA’ZIR

Ta’zir dari segi bahasa bererti menolak atau menghalang. Dari segi istilah ialah hukuman yang dikenakan ke atas orang yang membuat kesalahan dan maksiat atau orang yang mencuaikan kewajipan yang tidak ditetapkan hukuman keseksaannya di dalam al-quran dan Hadis atau hukuman yang dikenakan ke atas orang yang melakukan jenayah yang telah ditetapkan keseksaaannya tetapi tidak cukup syarat bagi mengenakan keseksaan itu.

KESALAHAN YANG TERMASUK DI BAWAH KATEGORI TA’ZIR

Kesalahan-kesalahan yang termasuk di bawah kategori ta’zir ialah sebagaimana berikut:

  1. Kesalahan-kesalahan hudud dan qisas yang tidak cukup bukti untuk dikenakan hukuman hudud dan qisas.
  2. Kesalahan-kesalahan khalwat, mencuri yang tidak cukup nisab, lesbian dan sebagainya.
  3. Perbuatan-perbuatan yang boleh mengganggu ketenteraman awam seperti mengumpat,berjudi, rasuah, mengedar dan penyalahgunaan dadah.

HUKUMAN BAGI KESALAHAN TA’ZIR

Hukuman ta’zir diserahkan kepada budi bicara hakim supaya hukuman tersebut memberi pengajaran supaya penjenayah serik untuk melakukan semula. Antara hukuman-hukuman yang boleh dikenakan kepada pesalah adalah sebagaimana berikut:

a.   Nasihat

Menasihati orang yang melakukan kesalahan kecil bagi pertama kali agar ia tidak mengulangi lagi pada masa akan datang.

b.   Teguran

Teguran rasmi yang dilakukan oleh hakim dengan mengeluarkan ucapan-ucapan atau melakukan sesuatu tindakan tertentu agar orang yang melakukan kesalahan akan berusaha memperbaiki dirinya.

c.   Ancaman

Mengancam orang yang bersalah agar tidak mengulangi kesalahannya di atas sebab takut dikenakan hukuman.

d.   Pemulauan

Hukuman pemulauan dikenakan kepada pesalah agar ia berasa tersepit sekiranya ia berterusan atau mengulangi kesalahannya lantaran tidak dapat bermuamalat dengan orang lain dalam masyarakat.

e.   Pengisytiharan Umum

Membuat pengistiharan kepada umum terhadap kesalahan penjenayah supaya penjenayah berasa malu dan tertekan.

f.    Denda dan merampas harta

Mengenakan denda dalam bentuk wang dan sebagainya atau merampas harta bendanya.

g.   Penjara

Mengenakan hukuman penjara dalam tempoh tertentu mengikut realiti semasa.

h.   Sebat

 Mengenakan hukuman sebat kepada penjenayah dengan jumlah sebatan yang tertentu.

 i.     Buang daerah

 Mengenakan hukuman buang daerah supaya pesalah rasa tertekan, mengalami kesukaran, kesusahan dan terpisah dari kaum keluarga

j.     Bunuh

Dibenarkan oleh syara’ bagi menjaga kemaslahatan awam jika difikirkan sesuai

HIKMAH PERLAKSANAAN HUKUMAN JENAYAH ISLAM

  1. Melindungi masyarakat daripada bahaya jenayah dan mencegah sebelum berlaku
  2. Memperbaiki penjenayah dan memperbetulkan penyelewengan.
  3. Membersihkan dosa penjenayah, mendidiknya dan menyelamatkannya daripada azab akhirat.

Disusun Oleh:
Hj. Khairuddin bin Haiyon
PP Bahagian Dakwah (Unit Penerangan dan Penerbitan)

Sumber: http://www.jais.gov.my/

Hikmah waktu solat dan perkembangan fisiologi manusia

Setiap peralihan waktu solat sebenarnya menunjukkan perubahan tenaga alam ini yang boleh diukur dan dicerap melalui perubahan warna alam.

Rasanya fenomena perubahan warna alam adalah sesuatu yang tidak asing bagi mereka yang terlibat dalam bidang fotografi, betul tak?

WAKTU SUBUHSebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh.Jadi warna biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali, lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki.

Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad bercantum (keserentakan ruang dan masa) – dalam erti kata lain jaga daripada tidur.

Di sini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat di awal waktu.

Bermulanya saja azan Subuh, tenaga alam pada waktu itu berada pada tahap optimum.

Tenaga inilah yang akan diserap oleh tubuh melalui konsep resonan pada waktu rukuk dan sujud.

Jadi mereka yang terlewat Subuhnya sebenar sudah mendapat tenaga yang tidak optimum lagi.

WAKTU ZOHOR

Warna alam seterusnya berubah ke warna hijau (Isyraq & Dhuha) dan kemudian warna kuning menandakan masuknya waktu Zohor.

Spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi perut dan hati yang berkaitan dengan sistem penghadaman.

Warna kuning ini mempunyai rahsia yang berkaitan dengan keceriaan.

Jadi mereka yang selalu ketinggalan atau terlewat Zuhurnya berulang-ulang kali dalam hidupnya akan menghadapi masalah di perut dan hilang sifat cerianya.

Orang yang tengah sakit perut ceria tak?

WAKTU ASAR

Kemudian warna alam akan berubah kepada warna oren, iaitu masuknya waktu Asar di mana spektrum warna pada waktu ini bersamaan dengan frekuensi prostat, uterus, ovari dan testis yang merangkumi sistem reproduktif.

Rahsia warna oren ialah kreativiti.

Orang yang kerap tertinggal Asar akan hilang daya kreativitinya dan lebih malang lagi kalau di waktu Asar ini jasad dan roh seseorang ini terpisah (tidur la tu).

Dan jangan lupa, tenaga pada waktu Asar ni amat diperlukan oleh organ-organ reproduktif kita.

WAKTU MAGHRIB

Menjelang waktu Maghrib, alam berubah ke warna merah dan di waktu ini kita kerap dinasihatkan oleh orang-orang tua agar tidak berada di luar rumah.

Ini kerana spektrum warna pada waktu ini menghampiri frekuensi jin dan iblis (infra-red) dan ini bermakna jin dan iblis pada waktu ini amat bertenaga kerana mereka resonan dengan alam.

Mereka yang sedang dalam perjalanan juga seelok-eloknya berhenti dahulu pada waktu ini (solat Maghrib dulu la) kerana banyak interferens (pembelauan) berlaku pada waktu ini yang boleh mengelirukan mata kita.

Rahsia waktu Maghrib atau warna merah ialah keyakinan, pada frekuensi otot, saraf dan tulang.

WAKTU ISYAK

Apabila masuk waktu Isyak, alam berubah ke warna Indigo dan seterusnya memasuki fasa Kegelapan.

Waktu Isyak ini menyimpan rahsia ketenteraman dan kedamaian di mana frekuensinya bersamaan dengan sistem kawalan otak.

Mereka yang kerap ketinggalan Isyaknya akan selalu berada dalam kegelisahan.

Alam sekarang berada dalam Kegelapan dan sebetulnya, inilah waktu tidur dalam Islam.

Tidur pada waktu ini dipanggil tidur delta di mana keseluruhan sistem tubuh berada dalam kerehatan.

QIAMULLAIL

Selepas tengah malam, alam mula bersinar kembali dengan warna putih, merah jambu dan seterusnya ungu di mana ianya bersamaan dengan frekuensi kelenjar pineal, pituitari, talamus dan hipotalamus.

Tubuh sepatutnya bangkit kembali pada waktu ini dan dalam Islam waktu ini dipanggil Qiamullail.

Begitulah secara ringkas perkaitan waktu solat dengan warna alam.

Manusia kini sememangnya telah sedar akan kepentingan tenaga alam ini dan inilah faktor adanya bermacam-macam kaedah meditasi yang dicipta seperti taichi, qi-gong dan sebagainya.

Semuanya dicipta untuk menyerap tenaga-tenaga alam ke sistem tubuh.

Kita sebagai umat Islam sepatutnya bersyukur kerana telah di’kurniakan’ syariat solat oleh Allah s.w.t tanpa perlu kita memikirkan bagaimana hendak menyerap tenaga alam ini.

Hakikat ini seharusnya menginsafkan kita bahawa Allah s.w.t mewajibkan solat ke atas hamba-Nya atas sifat pengasih dan penyayang-Nya sebagai pencipta kerana Dia tahu hamba-Nya ini amat-amat memerlukan-Nya

Konspirasi Tun Daim dan Tun M

Bacalah pembongkaran konspirasi Tun Daim dan Tun Mahathir ini. Cukup menarik

—————-

By Mailbag

Books have been written about Tun Daim Zainuddin, but not many people know who the real Daim is. He is famous for being taciturn. Everyone knows that Daim is the silent type; so silent, in fact, that the victims of his scheming and conniving have fallen like ten pins without ever knowing what hit them.
He has, on the quiet, made a career of shooting poison darts, laying booby traps. and knifing friend or foe in the back. His hand is never seen, but his mark is everywhere. Truth to tell, he has been at the root of many national crises, but his name has never been smudged, thanks to the wealth he wields and his bond of friendship with Dr. Mahathir.

 

Silent cancer

Most members of Umno’s new generation are aware that Daim is an acquisitive millionaire and a macho man with a taste of young women, but they concede him these weaknesses bec au se they see in him a clean and competent Economic Adviser to the Government. But the generation of Harun Idris, Musa Hitam and Manan Othman to name just a few of the old hands – they are the ones to ask in order to discover who the real Daim is.

It was Datuk Harun who plucked Daim up from the depths of failure in the salt business. Daim’s wife, Mahani and Harun’s wife, Salmah were good friends and an influential pair in the early 1970s. It was wife power that moved Harun to give Daim 160 acres of prime Kampung Pandan land. And thus Syarikat Maluri was born.

There is no use speculating over how much Daim paid Harun. After all, the two were fast friends. For the gory details, just ask Low Kiok Bow or Thamby Chik. They can relate how Daim cheated a land broker and greased Selangor state executive councillor and Mahathir’s brother-in-law, Ahmad Razali for that piece of land.

Of course, Daim still had to pay for the land. In those days, it was not easy to borrow from a bank. Hence, he was forced to corrupt Bank Bumiputra. Lorraine Osman and Rais Saniman know how much he spent. Manan Othman can no doubt confirm the figure, he was so close to Daim that they tried to share a girl friend, with Manan often borrowing the bedroom at Daim’s office in Taman Maluri.

Mahathir’s choice

Daim’s elevation as Senator and, subsequently, Minister of Finance, was part of Mahathir’s strategic plan. Mahathir’s choice should surprise no one, after all the two were intimate friends from the same kampung in Seberang Perak, Alor Setar. Upon becoming Prime Minister on 16 July, 1981, the first thing on Mahathir’s mind was how to sideline his archenemy, Tengku Razaleigh Hamzah.

Daim told everyone he had no interest in politics, but all the while he was confident of getting the Finance Minister’s job after a stint with the Senate. A few months after joining the Senate, Daim became Chairman of Fleet, which owned the New Straits Times. In 1984, he finally got his dream job and became the third most important man in the Federal Cabinet, after the Prime Minister and his deputy.

Musa squeezed out

Musa Hitam, the Deputy Prime Minister, was at first oblivious of the closet ties between Mahathir and Daim. Innocently, he expressed to Mahathir his disquiet over Daim’s wheeling and dealing, particularly his award of projects and contracts to his own associates and cronies. It must have baffled him when his complaints fell on deaf ears although he was Deputy Prime Minister, he has no say when it came to economic matters, particularly privatisation and the assignment (to supporters) of economic projects.

How disappointed Musa must have been to find that Daim could not care less about his effort to help his supporters secure some projects or contracts. Daim succeeded in making millionaires of such cronies of Wan Azmi, Halim Saad, Tajuddin Ramli, Samsuddin Hassan, Razali Rahman and Tan Sri Basir, but Musa in the end was cast off as a poor ex-DPM.

Musa once complained to Mahathir that Daim had stolen a number of supporters’ project proposals, but again Mahathir ignored him. These were the first acts in the eventual breakup of the Mahathir-Musa partnership. As the interests of Mahathir and Daim bloated, Musa got squeezed out.

Pushing Musa to tie up with Razaleigh

Many Umno members assume that Razaleigh is Musa’s number one enemy. In fact, the reason for the 1986 split in Umno must fall on Daim. It was he who drove Musa to the edge until he had no choice but to resign. Again, Daim’s man of few words demeanour to his advantage. Few knew of his behind-the-scenes role in that Umno rupture not many more know it today.

One really should not wonder why Musa called a truce Razaleigh and the two decided to collaborate in the 1987 fight, the one that eventually c au sed Umno to be outlawed. At that time, Daim was almost invincible, what support coming from such strongmen as Sanusi Junid and Anwar Ibrahim. The comradeship of the three was rock solid, and the Musa-Razaleigh camp could do nothing except to make a joke of it by giving them the nicknames AIDS.

Getting rid of Tun Salleh Abas

The formation of the new Umno, Daim and Mahathir had first to get rid of the Lord President, Tun Salleh Abas. Again, Daim was the chief plotter in the sacking of the pious and respected Tun Salleh, and his replacement with Tun Hamid Omar, a playboy and chronic gambler, but Mahathir’s and Daim’s schoolmate. The appointment of Tun Hamid Omar triggered the collapse of the integrity and the independence of the judiciary.

Finance Minister, Daim persuaded Mahathir to give the Economic Planning Unit and Treasury full power in implementing the privatisation policy. Hence, it was no longer necessary to call for tenders for government projects. Instead, the projects were awarded directly to favoured companies. And so began the era of wealth accumulation by him and his cohorts.

The United Engineers Company, bought for RM2, changed into a multi-million- ringgit corporation. As Finance Minister, Daim practically ordered banks to lend to companies that he himself owned. And no Daim crony every complained of difficulty in securing bank credit. Indeed, bankers lived in fear of Daim. Having appointed Wan Azmi and Basir to head Malayan Banking and Bank Bumiputra, he would give any project to any of his cronies bec au se funding was not an issue.

If those physical projects were not enough, Daim also took every opportunity to take wealth from the share market as well. Every time the Treasury approved a company for listing on the stock exchange, Daim cronies received their lion’s shares. That was how Southern Bank, Resort World, Sports Toto, Berjaya, Tanjong and scores of other blue chip firms landed with Daim and Company.

Once, when share values were high, Daim boasted among friends that his visible wealth alone totalled RM65 billion. To shut the mouth of Barisan Nasional leaders, Daim gave lucrative projects (CRUMBS) to Samy Vellu and Ling Liong Sik so that their children could be big-shots in batches.

Free to plunder

Daim managed to fool Umno members into believing that Mahathir would not let him go although he had asked to be relieved of his Cabinet post on a number of occasions. With Musa and Razaleigh out of the picture, Daim could grab as much wealth as he wanted without even Mahathir stopping him. Besides, he was Umno’s treasurer and he could make it look as if the companies he controlled were those in which the party had a stake.

Daim’s avarice damaged not only his own image as finance minister, but also Mahathir’s and Malaysia ‘s reputation with the international community. It is said that he used to demand exorbitant fees for himself in negotiating contracts involving foreign suppliers. The chairmen of Japan ‘s two biggest banks – the Bank of Tokyo and Sanwa Bank – once complained to Mahathir that his Finance Minister demanded commissions that were too high when negotiating yen loans.

Margaret Thatcher, too, has complained about Daim’s role as a commissioned agent. He had – or still has – accounts in Zurich , London , Hong Kong, Tokyo , Singapore , Caymen Island , Channel Island and Virgin Island. Indeed, instead of keeping his billions in Malaysia , he has stashed them overseas.

Even conspiring to snatch KTM land in S’pore

With his immense wealth and far-reaching influence, Daim eventually became a burden that Mahathir could no longer bear. In every deal he made, there was something in it for himself. It was not beneath him even to conspire with Lee Kuan Yew to snatch KTM land in Singapore . The Malaysian Cabinet had no knowledge of this. But this issue of Malaysia being cheated by Lee Kuan Yew and Daim is far from over.

Mahathir eventually realised that he had to end Daim’s lordship over the Finance Ministry. And so he told him to quit.

Mahathir worried that if Daim continued as Finance Minister, complaints would come not only from Vincent Tan, Ananda Krishnan, Arumugam (M’s DIRECT CRONIES) and other members of the Malaysian business elite, but also from foreign leaders.

Signs of a Daim-related scandal were ominous and it could break anytime in Japan or Britain , therefore, Daim had to go.

Daim had to go

Daim’s resignation was planned such that it would not appear as if he had been sacked. Indeed, it does not make sense why a powerful Finance Minister, rich and in control of so many public companies, would suddenly quit simply because he had lost interest in the job. The truth is that he was ordered to resign.

Observers will recall that Mahathir’s first comment on the so-called reaction was, ‘He has asked several times for permission to resign, and I have finally allowed it. I hope Daim would not leave the country after resigning’. That statement was pregnant with meaning. Mahathir knew Daim was sulking. So did Anwar and Sanusi. Mahathir retained Daim as Umno Treasurer for a good reason, he wanted to ensure the safety of Umno money, a lot of which was under Daim’s control.

But Daim who holds so many of Mahathir’s secrets, is only a sly one. After resigning, he ran off to live in his San Francisco residence. He told the Malaysian public he wanted to study at Harvard, but in fact he wanted to leave Malaysia . Mahathir, who was familiar with Daim’s antics, pleaded with him to come back, saying he need him to advise on economic matters.

Daim returned and announced that Mahathir had named him Economic Adviser to the Government. Rafidah asked Mahathir to confirm this, but all she got was silence. Daim was never formally appointed as Economic Adviser, a post which Tun Raja Mohar once held. The appointment is the prerogative of the Public Services Department. Daim gave himself the job. To keep Daim happy, Mahathir allowed him to open an office at the Economic Planning Unit, and this strengthened the public perception that he was still in control as far as economic affairs were concerned.

Rafidah more honest than Anwar?

When he was to told to resign as Finance Minister, Daim asked Mahathir to appoint Anwar Ibrahim to the job. Obviously, he thought this would help to ensure that his skeletons would remain closeted. He warned Mahathir of the peril that Rafidah would be to both of them: the secrets they shared would be uncovered.

Daim also persuaded Mahathir to appoint Mustapha Mohammad as Anwar’s deputy because these two could be depended on to fill up the holes he had left gaping. Anwar is nobody’s fool, but he sacrificed his idealism to protect his towkay.

As far as we know, no Finance Minster in this world has retired a billionaire, except Daim. In the book Daim yang Diam: Sebuah Biographi (Daim the Silent: A Biography), Daim explains his retirement: ‘I am happy in retirement. It was too heavy a responsibility. In truth, I love the business world. Business is in my blood. I love to make money. I know how to do it. I can do it just by sitting in this chair. On a lucky day, I can make millions.’

Friend of Soros

According to an internal bank analysis, collaborated by the corporate community, and from Daim crony Amin Shah, Daim’s wealth, in ringgit and foreign currencies kept overseas currently amounts to RM20 billion.

With so much money at his disposal, Daim can manipulate the Kuala Lumpur Stock Exchange. He showed his hand in 1991, just to prove how much influence he wielded. After selling off his stocks, he made a statement to the effect that the market would crash. And crash it did.

As we can all recall, even Mahathir could not help but make a wry remark when Daim boasted that he invested in KLSE only for pocket money. But to his good friend, Daim said he could turn in profit on RM90 million a day when the market was up. When the market plummeted in October 1991 Daim bought back his share on the cheap. When the market turned bullish again 1995 and 1996, Daim made billions of ringgit from it. This, then, is what the work of an economic adviser amounts to.

So it turns out that Soros is not the only big time market manipulator and currency dealer. Daim met Soros twice in London when the ringgit was being hotly traded. Anyway, when the ringgit fell below RM4 to the US dollar, Mahathir asked Daim for help and, according to a source in Singapore, he lost RM1 billion trying to prop up the Malaysian currency. To lose that much in currency trading, imagine how much money he had at his disposal.

Mahathir panicked

The falls in currency and share values put Mahathir in a feverish panic. He knew his policies and his own belligerent attitude were partly to blame. Seeing Mahathir in such a frenzied state, Daim recommended that he declare a state of emergency to enable him to restore the economy and at the same time, bury the corpses that were beginning to stink.

We hail the Chief Secretary to the Government and the Solicitor-General for opposing the move. If Daim’s plan had been followed, Mahathir would turn dictator and the Malaysian economy would be utterly ruined. Having failed to declare an emergency, Mahathir set up the National Economic Action Council, headed by Daim, with the Economic Planning Unit as its Secretariat.

The original plan was to give the NEAC complete autonomy, but the Cabinet ministers opposed this for fear that they would lose any vestige of power they had left. Eventually, the council became merely an advisory body, with the Cabinet having final say on its recommendations.

Daim finally found a road-block in Anwar

The establishment of the council was a wedge between Anwar and Daim. Thus, two old friends who had together stood behind Mahathir against Musa were now turned against each other.

All of the council’s recommendations were rejected by the Cabinet and Bank Negara. Daim openly assailed Bank Negara for dismissing his proposals, such as those relating to interest rates and credit control.

We salute the Bank Negara Governor for maintaining a prudent monetary policy in the face of Daim’s bullying and insults. Unlike Daim and his cohorts, Bank Negara’s officials are not self-serving.

Daim’s appointment to the NEAC was a major national mistake. Going by press reports of its deliberations so far, the NEAC’s sole preoccupation is with saving mega corporations from bankruptcy. No doubt, these are Daim-related companies.

Daim has yet to show any concern over the rise in the price of chillies, or the leaps in fish prices or how the price of rice has boiled over. Neither has he talked about small businesses in their death throes. Class F contractors going bankrupt or kampung road projects being abandoned. In his dictionary, there are no entries for the small man’s worries, nothing about low-cost houses, water cuts or study funds for the children of poor Malays. In fact, it contains only billion size figures.

Jet-setting with his new wife while others fall

While the Malaysian economy is close to ruin, Daim remains a billionaire, living a life of glamour, jet setting with his new wife Naimah and the attractive Josephine, an Indian lass who helps him run one of his firms, the International Malaysian Bank.

We have merely given a sketch of who the real Daim is. A thorough account will soon be available in book form. We recommend the book to Umno members, especially those with big ambitions, bec au se they will learn much from its fantastic but true tales of economic and political intrigues.

We denounce the likes of Vincent Tan and Tan Phek Khiing for land-grabbing, but perhaps we should ask the Menteri Besar of Johor and the Menteri Besar of Kedah how much land Daim has taken.

Ask Sanusi how much Daim paid to the Kedah government for 12,000 acres in Sungai Petani and how much profit he made from them. For 12,000 acres, Osman Arof had to be sacrificed. The true story of the Daim-Sanusi conspiracy in Kedah will be exposed in the book.

Crossroad

Umno is at a crossroads and has to decide wisely where it is going. One road heads to glory, where stability and democratic practice will abide. The other leads to division, autocracy and ultimately, utter destruction.

The call for reform, which used to be made only in whispers at small, secretive gatherings, is becoming louder. Umno members, showing that they can no longer contain their restiveness and frustration, have begun to openly debate the need for change, even at party conventions.

Can there be a clearer indication that they have reached their tether’s end, that they can no longer stomach the leadership’s undemocratic attitude and the prevalence – whether in the party or the government – of favouritism, cronyism, nepotism, graft and other misdeeds? Malay nationalism is dead and materialism and egoism are running amok.

We cannot depend on the Umno Supreme Council to initiate reform because few of the members have the guts to speak up. In fact, the council has lately been transformed into a monologue theatre. But of course even a monologue can flop without good supporting players – fools, clowns, jesters, attendants and the oh-so- important flatterers.

As far as these bit players are concerned, Umno’s ideals and principles are not as important as their jobs. This keep-your-mouth- shut syndrome serves only to embolden the party leadership in its conceit, arrogance and h au ghtiness. A president has become a dictator. Woe are the Malays and Umno. What is to become of them? That is a question only Umno members can answer.

– Professor Mohamed Zain – Professor of Technology & Strategic Management -College of Business & Economics -University of Qatar

-hornbillunleashed

http://www.kualalumpurpost.net/daim-zainuddin-millionaire-and-a-macho-man-with-a-taste-of-young-women/