Onion therapy for detoxification of your body

By 

There are a number of old wives’ tales that seem too good to be true (and crazy, of course!). They don’t make any logical sense, but somehow they still work!

And this post is going to talk about something similar – trust me, people do swear by it!

So let me present to you the onion and sock tale! Wondering how it can even be beneficial to you? Then go ahead and read this post!

Were you aware of the fact that the bottom areas of your feet have direct access points to all the internal organs in your body? As per Chinese medicine terminology, these access points are known as meridians, and they form the pathways to each organ in the body.

There has been an age old controversy regarding the existence of meridians, but those who are well versed with the Chinese medicine know that the meridian system is very closely related to our body’s nervous system.

Experts say that there are about 7,000 meridians at the bottom of our feet that directly link to different organs! Can you believe that?

powerful-electric-circuits-within-the-body

The image below clearly represents the meridians and their connection points with the organs and systems within the body.

These meridians act as powerful electric circuits within the body, but are often dormant as we mostly cover our feet with footwear. Stimulating these meridians is very important for our body to function healthily.

To stimulate the bottom of our feet and to ground ourselves with the earth’s negative ion field, it is always recommended to walk barefoot wherever and whenever you can!

One of the coolest ways to stimulate these meridians is to put an onion slice inside your socks (at the bottom of your feet) and wear them to bed.

Here’s How You Can Do It:

  • Take an onion (red or white) and cut it into thin and flat slices (make sure it’s an organic onion to avoid any side effects of pesticides like fungal infections).
  • Place the onion slice in your socks (under your foot, like a platform), and sleep as you usually do.

the-onion-slice-in-your-socks

As you sleep, the healing properties of the onions will be absorbed by the feet, and this will help in stimulating the meridians.

Onions are considered a natural remedy for various illnesses, and are known for their magical healing power. They are also known as natural air purifiers, and when applied directly to the skin, they tend to remove the bacteria and kill the germs. The phosphoric acid (the substance that irritates our eyes while chopping onions) present in onions helps in purifying the blood as it enters the blood vessels.

You have nothing to lose by giving this onion and sock therapy a try! It comes with a number of benefits. They are:

  • Blood purification.
  • Removal of germs and bacteria.
  • Elimination of toxins and chemicals from the feet and making them smell better (believe it or not, it works!)
  • Alleviating symptoms of fever like cold and flu.

However, reusing the same onion slice is not at all recommended. So, be careful about that.

Who knew that something so simple and inexpensive can turn out to be so beneficial for our health?

What do you think? Is it something that you should try, or do you think it’s crazy? And if you tried this before, did it work for you? Share your experience with us in the comments box below! We would love to hear from you.

Source: http://www.stylecraze.com/articles/slept-onion-sock-happened/?ref=ka

Maggie mee membawa padah dan barah jika ambil terlalu kerap

akibat-mie-instan-usus-dipotong

Ini adalah kisah benar. Usus budak ini terpaksa dipotong sebanyak dua kali kerana makan mee maggi setiap hari.

Kisahnya bermula apabila.. [Baca penuh…]

BERHATI-HATI DENGAN 4 MAKANAN INI #InformasiKesihatan

11698462_506498899501172_1467904737889178729_n

#Mee Segera
Tahu tak kenapa mee segera boleh tahan lama dalam keadaan keras dan akan menjadi lembut apabila direndam dengan air panas? Ini disebabkan oleh kandungan wax(lilin) dalam mee tersebut yang membolehkannya tahan lama. Katakanlah, hari ini anda makan mee segera , dan esoknya korang terasa nak makan mee segera lagi, jangan makan ok. Pastikan anda makan 3 hari berikutnya kerana wax mengambil masa selama 3 hari untuk dihadam. Bayangkanlah kalau anda makan mee segera setiap hari, berapa banyak kandungan wax yang terkumpul dalam perut anda. Dan ini sebenarnya boleh menyebabkan kanser yang boleh membawa maut.

#Sardin
Pemerhatian pertama atau kes pertama yang digunakan sebagai bahan bukti betapa buruknya amalan makan sardin ialah ketumbuhan fibroid di dalam rahim. Fibroid sebenarnya adalah sejenis kanser benign yang tidak merebak ke bahagian lain tubuh. Sebenarnya berdasarkan pemerhatian- pemerhatian lalu ini boleh dirumuskan seolah-olah di dalam tin ikan sardin terdapat sejenis bahan kimia yang bersifat karsinogen (bahan kimia penyebab kanser). Apabila kerap dan sudah cukup tempuhnya, ia akan menyebabkan tumor atau kanser sama ada benign atau malignan.

#Minuman 3 in 1
Persatuan Pengguna Pulau Pinang(CAP) mendakwa seorang yang minum sebanyak 20 gelas 3 in 1 dalam masa sebulan berpotensi untuk menghidap lebih dari 60 jenis penyakit kronik. Berdasarkan kajian yang telah dibuat sejak 10 tahun lalu ke atas satu pek minuman coklat 3 in 1 seberat 28 gram,terdapat 55.6 % kandungan gula di dalamnya yang bersamaan 3 sudu teh manakala kopi (20 gram) ialah sebanyak 51.5 % kandungan gula bersamaan dengan dua sudu teh gula. Besar kemungkinan kadar kandungan gula yang dimasukkan dalam pek itu kini ditambah sebanyak dua kali ganda selain krimmer.

#Panadol
Panadol adalah ubat yang bertoksik kepada tubuh manusia. Ia akan merosakkan organ hati dan Panadol akan tinggal di dalam tubuh manusia selama sekurang-kurangnya 5 tahun. Panadol ni sebenarnya adalah sejenis “painkiller”, semakin banyak kita consumed, semakin lama semakin kurang kesannya pada badan kita. Bererti kita perlukan dos yang lebih lagi bila ia kurang berkesan Untuk wanita, mereka akan melalui pengalaman melahirkan zuriat. Bayangkan mereka yang terpaksa melahirkan anak secara bedah, ubat tahan sakit yang diberi mestilah tinggi dosnya. Tapi kalau terlalu banyak mengambil Panadol atau Paracetamol sepanjang hidup dos ubat tahan sakit yang diberi tadi akan memberikan kesan sifar terhadap kesakitan yang kita alami dan kita perlukan ubat yang lebih kuat lagi untuk mengurangkan rasa sakit.

Seboleh bolehnya elakkan la 4 jenis makanan kat atas. Cari makanan alternatif lain macam roti (terutama roti serat), biskut, dan lain lain yang bukan makanan segera. Sayangi diri kita, kalau dah sakit nanti lagi banyak duit yang kita kena keluarkan…. s

 

Dialog antara mulhid (atheist) dan Imam Muda tentang ketuhanan

Soalan Pertama
Atheis: “Pada zaman bilakah Tuhan kamu dilahirkan?”

Pemuda tersebut tersenyum lalu menjawab: “Allah Taala tidaklah sesuatu yang dilahirkan. Jika Dia dilahirkan sudah tentu Dia punya bapa, Allah juga tidak melahirkan. Jika Dia melahirkan maka sudah tentu Dia punya anak.”

Soalan Kedua
Atheis: “Kalau begitu, bilakah pula Tuhan kamu wujud?”

Pemuda itu seraya menjawab: “Allah Taala itu wujud sebelum adanya zaman, sedangkan zaman itu sendiri adalah ciptaanNya, mana mungkin pencipta wujud selepas makhluk ciptaanNya.”

Soalan Ketiga
Atheis: “Cuba kamu berikan kepada kami sedikit gambaran tentang kewujudan Tuhan kamu yang tiada permulaan ini. Bagaimana mungkin sesuatu itu ada tanpa ada permulaannya?”

Pemuda itu menjawab: “Kamu pandai mengira?”

Kelompok Atheis itu menjawab: “Tentu sekali kami pandai mengira.”

Pemuda itu meneruskan ucapannya: “Bolehkah kamu beritahu aku apakah nombor sebelum nombor empat (4)?”
Atheis: “Nombor 3″
Pemuda: “Nombor sebelum 3?”
Atheis: “Nombor 2″
Pemuda: “Nombor sebelum 2?”
Atheis: “Nombor 1″
Pemuda: “Nombor sebelum 1?”
Atheis: “Tiada”
Pemuda itu tersenyum lalu memberikan penerangan: “Nah, kamu sendiri mengakui bahawa nombor 1 sebelumnya tiada mulanya. Nombor yang merupakan ciptaan Allah ini sendiri kamu akui bahawa tiada permulaan baginya. Apatah lagi pencipta kepada nombor itu sendiri?”

Terpinga-pinga kelompok Atheis tersebut dengan jawapan yang padat dan bernas daripada pemuda itu. Ternyata mereka silap perkiraan bila mana berhadapan dengan anak muda ini. Pada mulanya mereka merasakan bahawa anak muda ini mudah dikalahkan, namun telahan mereka ternyata menyeleweng. Mereka perlu lebih berhati-hati.

Soalan Keempat
Atheis: “Tahniah anak muda di atas jawapanmu sebentar tadi. Jangan sangka kamu berada di dalam keadaan yang selesa. Baik, tolong kamu terangkan kepada kami, pada bahagian manakah Tuhan kamu mengadap?”

Pemuda itu menjawab: “Jika aku bawa sebuah pelita yang dicucuh dengan api ke sebuah tempat yang gelap, pada arah manakah cahaya pada api tersebut mengadap?”

Kelompok Atheis menjawab: “Cahaya itu tentulah akan menerangi keseluruhan arah.”

Pemuda itu berkata: “Jika cahaya yang diciptakanNya itu pun kamu semua tidak mampu menerangkan pada arah manakah ia mengadap, inikan pula Sang Pemilik Cahaya langit dan bumi ini sendiri?”

Kesemua hadirin yang mendengar jawapan daripada pemuda itu bersorak kegembiraan. Kagum mereka dengan kepetahan anak muda itu.

Soalan Kelima
Atheis: “Bolehkah kamu terangkan kepada kami, bagaimana zat Tuhan kamu? Adakah ianya keras seperti besi? Atau jenis yang mengalir lembut seperti air? Atau ianya jenis seperti debu dan asap?”

Pemuda itu sekali lagi tersenyum. Beliau menarik nafas panjang lalu menghelanya perlahan-lahan. Lucu sekali mendengar persoalan kelompok Atheis ini. Orang ramai tertunggu-tunggu penuh debaran apakah jawapan yang akan diberikan oleh pemuda itu.

Pemuda itu menjawab: “Kamu semua tentu pernah duduk disebelah orang yang sakit hampir mati bukan?”

Atheis menjawab: “Tentu sekali.”

Pemuda itu meneruskan: “Bila mana orang sakit tadi mati, bolehkah kamu bercakap dengannya?”

Atheis menjawab: “Bagaimana mungkin kami bercakap dengan seseorang yang telah mati?”

Pemuda itu meneruskan: “Sebelum dia mati kamu boleh bercakap-cakap dengannya, namun selepas dia mati, terus jasadnya tidak bergerak dan tidak boleh bercakap lagi. Apa yang terjadi sebenarnya?”

Kelompok Atheis tertawa lalu memberikan jawapan: “Adakah soalan seperti ini kamu tanyakan kepada kami wahai anak muda? Tentu sekali seseorang yang mati itu tidak boleh bercakap dan bergerak . Ini kerana rohnya telah terpisah daripada jasadnya.”

Pemuda itu tersenyum mendengar jawapan mereka lalu berkata: “Baik, kamu mengatakan bahawa rohnya telah terpisah daripada jasadnya bukan? Bolehkah kamu sifatkan kepada aku sekarang,bagaimanakah bentuk roh tersebut. Adakah ianya keras seperti besi, atau ianya mengalir lembut seperti air atau ianya seperti asap dan debu yang berterbangan?”

Tertunduk kesemua Atheis tersebut bila mana mendengar persoalan pemuda bijak tersebut. Ternyata olokan mereka sebentar tadi kembali
tertimpa ke atas mereka.

Kelompok Atheis menjawab dengan keadaan penuh malu: “Maaf, tentu sekali kami tidak dapat mengetahui bagaimana bentuknya.”

Pemuda itu lalu meneruskan bicaranya: “Jika makhluknya seperti roh itu pun kamu tidak mampu untuk menerangkannya kepada aku, bagaimana mungkin kamu ingin menyuruh aku menerangkan bagaimana bentuk Tuhan Pemilik Roh serta sekalian alam ini?”

Soalan Keenam
Atheis: “Di manakah Tuhan kamu duduk sekarang?”

Pemuda itu kembali bertanyakan soalan kepada mereka: “Jika kamu membancuh susu, tentu sekali kamu mengetahui bahawa di dalam susu tersebut ada terdapat lemak bukan? Bolehkah kamu terangkan kepada saya, dimanakah tempatnya lemak tersebut berada?”

Kelompok Atheis menjawab: “Kami tidak dapat menerangkan kepadamu dengan tepat kedudukan lemak di dalam susu tersebut. Ini kerana lemak itu mengambil keseluruhan bahagian susu tersebut.”

Pemuda itu seraya berkata: “Kamu sendiri lemah di dalam memberikan jawapan terhadap persoalan aku sebentar tadi. Jika lemak di dalam susu pun tiada tempat yang khusus baginya, masakan pula kamu ingin mengatakan bahawa Tuhan Pemilik Arasy itu ada tempat duduk khusus bagiNya? Sungguh aku pelik dengan persoalan-persoalan kamu ini.”

Soalan Ketujuh
Atheis: “Kami pelik bagaimana jika masuk ke dalam syurga ada permulaannya (iaitu selepas dihisab oleh Allah Taala di padang Mahsyar) namun bila mana sudah berada di dalamnya maka tiada lagi pengakhirannya (maksudnya tiada kesudahannya dan akan selama-lamanya di dalam syurga)?”

Pemuda itu tersenyum lagi lalu menjawab: “Mengapa kamu pelik dengan perkara tersebut. Cuba kamu lihat pada nombor. Ianya bermula dengan nombor satu bukan? Namun bolehkah kamu terangkan kepada aku apakah nombor yang terakhir di dalam senarai nombor?”

Terkelu kelompok Atheis ini untuk memberikan jawapan. Tentu sekali nombor tiada kesudahannya. Pemuda itu tersenyum melihat kelompok Atheis ini terkebil-kebil tidak mampu memberikan jawapan.

Kemudian beliau menyambung bicaranya: “Nah, kamu sendiri tidak mampu untuk menerangkan kepadaku apakah nombor terakhir bukan? Jawapannya sudah tersedia di hadapan mata kepala kamu.”

Soalan Kelapan
Atheis: “Kami ingin bertanya lagi, bagaimana mungkin seseorang di dalam syurga menurut Nabi kamu tidak akan kencing dan berak. Sedangkan mereka juga makan dan minum? Ini adalah perkara yang tidak masuk akal.”

Pemuda itu tenang membetulkan kedudukannya. Lalu beliau menjawab: “Aku dan kamu sebelumnya pernah berada di dalam perut ibu sebelum dilahirkan bukan? Sembilan bulan di dalam perut ibu, kita juga makan daripada hasil darah ibu kita. Persoalanku, adakah kamu buang air kecil dan besar di dalam perut ibumu? Sedangkan kamu juga makan di dalamnya?”

Sekali lagi kelompok ini terdiam membisu seribu bahasa. Padat sekali jawapan anak muda ini.

Soalan Kesembilan
Ia soalan terakhir yang ditanyakan oleh kelompok Atheis tersebut kepada pemuda itu bila mana mereka telah mati kutu dan sudah terlampau malu ialah berkenaan: “Jika kamu terlalu bijak , apakah yang dilakukan oleh Tuhanmu sekarang?”

Maka pemuda itu menjawab dengan tenang: “Sebelum aku memberikan jawapan kepadamu, eloklah kiranya kita bertukar tempat. Ini kerana kamu berada pada tempat yang tinggi sedang aku berada di bawah. Jawapan hanya boleh diberikan bila mana aku berada di atas mengambil alih tempatmu.”

Kelompok Athies itu lalu bersetuju dengan cadangan pemuda tersebut, lalu mereka bertukar tempat.

Pemuda itu naik ke atas, manakala sang Atheis turun ke bawah.
Bila mana pemuda itu sudah berada di atas, terus beliau menjawab: “Kamu bertanya sebentar tadi apakah yang Tuhanku lakukan sekarang bukan? Jawapannya ialah, Tuhanku sedang meninggikan yang Haq (dengan menaikkan pemuda itu ke atas) dan menurunkan yang Batil (dengan menurunkan kelompok Atheis tersebut ke bawah).”

Akhirnya mereka mengakui bahawa tiada lagi persoalan yang ingin ditanyakan malah kesemuanya telah dipatahkan oleh pemuda itu dengan penuh hikmah.

Walau sudah hampir ribuan tahun pemuda itu meninggalkan kita, namun namanya disebut orang seolah-olah beliau masih hidup di sisi kita.

Al-Fatihah buat al-Imam al-A’dzam Abu Hanifah Nu’man bin Thaabit r.a (Imam Hanafi) serta kepada seluruh gurunya dan kesemua muslimin dan muslimat sama ada yang masih hidup atau yang telah
wafat.

Nota:  Ini adalah antara hujah Imam Hanafi ddengan Ad-Dahri

A never ending list of corruptions by BN-UMNO leaders….

Lest we forget…

List of UMNO/BN blunders and plunders since Tun Mahathir’s 22 years watch and Badawi 6 year’s tenure in which he sold off an oilfield located at Sabah territory to the Sultan of Brunei. The blatant corruptions continue with Najib squandering RM42Billions through 1MDB and RM7Billions on the explosive Scorpene, and Russian fighter jet scandals.

Malaysian Prime Minister Najib Razak (C) and his deputy Muhyiddin Yassin (6th L) cut a yellow rice along with other party's leader during the United Malays National Organisation (UMNO) 69th anniversary at Putra World Trade Centre in Kuala Lumpur on May 11, 2015. The Malaysian Insider/Najjua Zulkefli

Malaysian Prime Minister Najib Razak (C) and his deputy Muhyiddin Yassin (6th L) cut a yellow rice along with other party’s leader during the United Malays National Organisation (UMNO) 69th anniversary at Putra World Trade Centre in Kuala Lumpur on May 11, 2015. The Malaysian Insider/Najjua Zulkefli

  1. PKFZ RM12 billion
    2. Submarine Commission RM500 million
    3. Sime Darby RM964 million
    4. Paya Indah Westland RM88 million
    5. Pos Malaysia (Transmile) RM230 million lost
    6. Eurocopter deal RM1 billion wasted
    7. Terengganu Stadium collapse RM292 million
    8. MRR2 repair cost RM70 million
    9. Maybank overpaid BII RM4 billion
    10. Tourism – NYY kickback RM10 million
    11. 3 paintings bought by MAS RM1.5 million
    12. Overpayment by Sport Ministry RM8.4 million
    13. London’s white elephant sports complex RM70 million
    14. MATRADE repairs RM120 million
    15. Cost of new plane used by PM RM200 million
    16. InventQ irrecoverable debt RM228 million
    17. Compensation for killing crooked bridge RM257 million
    18. Loss in selling Augusta RM 510 million
    19. Worth of APs given out in a year RM1.8 billion
    20. Submarines (future Muzium Negara artifacts) RM4.1 billion
    21. PSC Naval dockyard RM6.75 billion
    22. The Bank Bumiputra twin scandals in the early 1980s saw US$1 billion losses (RM3.2 billion in 2008)
    23. The Maminco attempt to corner the World Tin Market in the 1980s is believed to have cost some US$500 million (RM1.6 billion)
    24. Betting in foreign exchange futures cost Bank Negara Malaysia RM30 billion in the 1990s
    25. Perwaja Steel’s US$800 million (RM2.56 billion) losses
    26. Use of RM10 billion public funds in the Valuecap Sdn Bhd operation to shore up the stock market
    27. Banking scandal of RM700 million losses in Bank Islam
    28. The sale of M.V. Agusta by Proton for one Euro making a loss of €75.99 million (RM348 million) Same as No.20?
    29. Wang Ehsan from oil royalty on Terengganu RM7.4 billion from 2004 – 2007
    30. For the past 10 years since Philharmonic Orchestrawas established, this orchestra has swallowed a total of RM500 million. Hiring a Kwai-Lo CEO with a salary of more than RM1 million per annum!
    31. In Advisors Fees, Mahathir was paid RM180,000, Shahrizat Abdul RM404,726 and Abdul Hamid Othman (religious) RM549,675 per annum
    32. The government has spent a total of RM3.2 billion in teaching Maths and Science in English over the past five years. Of the amount, the government paid a whopping RM2.21 billion for the purchase of information and computer technology (ICT) equipment which it is unable to give a breakdown. Government paid more than RM6,000 per notebook vs per market price of less than RM3,000 through some new consortiums that was setup just to transact the notebook deal. There was no Maths & Science Content for the teachers and the notebooks are all with the teachers’ children now.
    33. The commission paid for purchase of jets and submarines to two private companies – Perimeker Sdn Bhd and IMT Defence Sdn Bhd amounted to RM910 million. Expanding on No. 2?
    37. RM300 million to compensate Gerbang Perdana for the RM1.1 billion “Crooked Scenic Half-Bridge”
    38. RM1.3 billion has been wasted building the white elephant Customs, Immigration and Quarantine (CIQ) facilities on cancellation of the Malaysia-Singapore Scenic Bridge
    39. RM100 million on renovation of Parliament building which leaks
    40. National Astronaut (actually tourist) Programme – RM40 million
    41. National Service Training Programme – yearly an estimate of RM 500 million
    42. Eye of Malaysia – RM30 million and another RM5.7 million of free tickets
    43. RM2.4 million on indelible ink
    44. Samy Vellu announced in September 2006 that the government paid compensation amounting to RM38.5 billion to 20 highway companies. RM380 million windfalls for 9 toll concessionaires earned solely from the toll hike in 2008 alone
    45. RM32 million timber export kickbacks involving companies connected to Sarawak Chief Minister and his family.
    46. Two bailouts of Malaysia Airline System RM7.9 billion. At a time when MAS s incurring losses every year, RM1.55 million used to buy three paintings to decorate its Chairman’s (Munir) office. Expanding on No.11
    47. Putra transport system bailout which cost RM4.486 billion.
    48. STAR-LRT bailout costing RM3.256 billion.
    49. National Sewerage System bailout costing RM192.54 million.
    50. Seremban-Port Dickson Highway bailout costing RM142 million
    51. Kuching Prison bailout costing RM135 million
    52. Kajian Makanan dan Gunaan Orang Islam bailout costing RM8.3 million
    53. Le Tour de Langkawi bailout costing RM3.5 Million
    54. Wholesale distribution of tens of millions of shares in Bursa Malaysia under the guise of NEP to cronies, children and relatives of BN leaders and ministers worth billions of ringgit.
    55. Alienation of tens of thousands of hectares of commercial lands and forestry concessions to children and relatives of BN leaders and Ministers worth tens of billions of ringgits.
    56. Since 1997, Petronas has handed out a staggering RM30 billion in natural gas subsidies to IPPs who were reaping huge profits. In addition, there were much wastages and forward trading of Petronas oil in the 1990s based on the low price of oil then. Since the accounts of Petronas are for the eyes of the Prime Minister only, we have absolutely no idea of the amount.
    57. RM5,700 for a car jack worth only RM50
    58. Government-owned vehicle consumed a tank of petrol worth RM113 within a few minutes
    59 A pole platform that cost RM990 was bought for RM30,000
    60. A thumb drive that cost RM90 was bought for RM480
    61. A cabinet that cost RM1,500 was bought for RM13,500
    62. A flashlight that cost RM35 was bought for RM143
    63. Expenses for 1Malaysia campaign paid to APCO?
    64. RM17 billion subsidy to IPP
    65. US$24 million Diamond Ring for Ro$mah – Cancellation of Order – how much compensation ?
    66. CowGate . . . RM250 Million
    67. Monsoon Cup . . . RM800 million per year
    68. Illicit Fund Transfers out of Malaysia ( 2000 – 2009) : RM 1,077,000,000,000!
    69. Tajudin-Danaharta settlement to cover up for Dr M and Daim
    70. Billions of ringgit toll concessions that disadvantage the government and taxpayers”……
    71. Najib pindah 7 bilion daripada dana 1 Malaysia Development Berhad MDB telah dipindahkan ke akaun rahsia luar Negara
    72. rasuah dan penyelewengan peminpin umno Terengganu ddalam projek Jalan Lingkaran Tengah 2 (MRR2) yang dimulakan pada 2004.
    73. Najib berbelanja RM58 billion bagi tujuan kempen PRU 13 by Dr Bridget Welsh
    74. PM Malaysia Najib mengakui saham bumiputera RM52 Bilion telah hangus dan lesap yang tinggal cuma RM2Bilion daripada jumlah asal RM54Bilion yang diperuntukkan untuk syarikat bumiputera.
    75. LDP Highway Robbery! Capital Cost of RM1.3 billion, profit for cronies to amazing RM18.7 billion
    76. Hutang kerajaan drp duit rakyat KWSP mencapai ke RM 144.5 billion.
    77. Lapuran yg dkeluarkan oleh Tan Sri Hasan Marican selaku presiden dan ketua eksekutif Petronas bahawa keuntungan Petronas sehingga 2007 adalah RM570 billion dgn bayaran kpd kerajaan umno RM336Billion. Baki petronas dgunakan utk melabur ddlm paipSaluran gas, logi2 penapis petrokimia dan lain2….. RM336 Billion umno pegang hilang kemana??

0604_bnmanifesto

 

Hudud kini bukan isu taboo lagi di Malaysia

sinar hudud
Sekian lama masyarakat Malaysia takut mendengar perkataan hudud. Pantang apabila mendengar perkataan hudud, sebahagian rakyat, tanpa mengira agama dan kaum, mereka takut untuk berbincang mengenainya, apatah lagi mahu melihat ia dlaksanakan di Malaysia.

Hudud adalah adalah salah satu peruntukan undang-undang Islam untuk menangani jenayah syariah selain daripada hukuman takzir dan qisas. Jenayah syariah adalah berkaitan dengan arak, zina, bunuh, fitnah, murtad, mencuri, dan merompak.

Hudud adalah ajaran Islam sebagai solat, puasa, zakat, dan haji. Ia adalah hak orang Islam untuk mengamalkannya untuk orang Islam. Adalah menjadi hak asasi penganut Islam mengamalkan ajaran Islam, dan orang bukan Islam tidak berhak menghalang orang Islam untuk melakukan amalan hudud, satu satu bentuk ibadah atau worship terhadap Tuhan. Malah hudud tidak mengganggu orang bukan Islam.

Orang di Malaysia takut dengan hudud antaranya adalah kerana:

  1. tiada maklumat mengenai hudud
  2. salahfaham terhadap hudud
  3. dipengaruhi oleh momokan dan ejekan serta gambaran salah dan jahat musuh Islam, termasuk dari orang Islam sendiri
  4. serangan media terhadap Islam
  5. bimbang Islam berkembang luas
  6. takut Islam menguasai negara.  dan
  7. kedegilan dan ego diri manusia itu sendiri terhadap kebenaran hukum Tuhan.

Hudud disebut di dalam al Quran lebih daripada 1400 tahun yang lalu. Ia telah dijalankan di zaman pemeriintahan Nabi Muhammad s.a.w., di zaman Khalifah Ar Rasyidin, zaman Khalifah Umaiyyah, zaman Khalifah Abbasiah, zaman khalifah Othmaniah dan sehinggalah hari ini di negara-negara umat Islam khususnya di Timur Tengah. Di Nusantara Asia, sejarah merakamkan Tanah Melayu sebelum merdeka pernah melaksanakan hudud, takzir dan qisas selepas Islam diterima di bumi Tanah Melayu. Dr Abu Bakar Abdullah dalam tesis sarjananya telah mengupas mengenai sejarah pelaksanaan hudud di Malaysia sebelum merdeka.

New Doc 20_2 New Doc 20_3

Setelah merdeka, British telah menghapuskan hukum Islam apabila penjajah barat ini memperkenalkan Perlembagaan Persekutuan pada tahun 1957 melalui usaha Suruhanjaya Reid. Sejak itu, UMNO yang menjadi pewaris penjajah meneruskan pemerintahan negara dengan menggunakan Perlembagaan yang membuang semua hukum hudud, takzir dan qisas dari undang-undang negeri sebelum merdeka. Bagaimanapun terdapat kelompok Islam di negara ini yang mahukan hukum islam dikembalikan dalam masyarakat Islam tetapi gagal melalui NGO dan pentas masjid dan surau. Maka satu cara bagi meletakkan kembali hukum Islam dalam negara majoriti umat islam ini, ia perlu diusahakan melalui lorong dan pentas politik. Hanya PAS sahaja yang bersuara bagi memuliakannya. Kini penghinaan hudud dengan ungkapan “hudud PAS” , ‘hudud hukuman padang pasir”, “hudud hukuman zaman unta”, “hudud hukum primitif” sudah amat kurang kedengaran.

Malah mereka yang berhujah dengan alasan hudud adalah hukuman primitif tewas dengan hujah bahwa rogol, bunuh, zina, mencuri, dan merompak adalah jenayah primitif dan mesti ditangani dengan “hukuman primitif”

Mereka yang berhujah kononnya hukum hudud tidak sesuai di negara ini atau zaman ini juga tewas dengan hujah bahawa Tuahn Maha Mengetahui, Tuhan tahu Malaysia akan menjadi masyarakat majmuk pada selepas 1950an, Tuhan tahu apa akan terhadi pada masa lepas dan akan datang sehinggalah ke hari kiamat. Jangan anggap Tuhan itu bodoh kecuali manusia itu bodoh.

Usaha memahamkan rakyat mengenai hukum Islam menghadapi pelbagai halangan dan kekeliruan yang datang dari pelbagai kumpulan dan sudut bukan sahaja di Malaysia tetapi juga di Brunie. Ada kalanya isu hudud ini dipolitikkan oleh mereka yang takut pada hudud atau tidak suka kepada hukum Islam akibat fahaman sekulkaris yang tebal dalam diri mereka dan kerana mahu mengekalkan kuasa.

Tahun demi tahun, usaha dakwah dan penerangan mengenai hudud di buat dalam seminar, persidangan, brosur, buku, forum, perbincangan  formal dan tidak formal, dan apa jua peluang yang ada dilakukan oleh PAS secara konsisten tanpa henti dalam negara. Akhirnya tahun ini Sinar Harian Malaysia menganjurkan sesi “Bicara Minda: Hudud Dari Pandangan Hadi”. MArfi kita menonton rakaman video sesi Bicara Minda anjuran Sinar Harian.

Sesi ini dipengerusikan oleh Prof. Dato’ Abu Bakar di Kompleks Media Karangkraf pada 22 April 2015

Bahagian 1

Bahagian 2

 

Baca lagi: http://hududislam.wordpress.com

Akta Darurat Kelantan (1977), sejarah hitam politik Malaysia

Kelantan Dalam Sejarah: Demokrasi Tergantung 9 November 1977 – 8 Julai 1978

Artikel di petik dari:  http://sokmo.net/2015/01/11/kelantan-dalam-sejarah-demokrasi-tergantung-9-november-1977-8-julai-1978/

gambar-rusuhan-1978

 

Mulai 9hb November 1977 hingga 8hb Julai 1978, demokrasi telah digantung di Kelantan. Pada 7:30 malam, 8 November 1977, seluruh negara tertumpu kepada Dewan Rakyat yang membahaskan dan mengundi Rang Undang-Undang Kuasa-Kuasa Darurat (Kelantan) 1977. Artikel ini ditulis berdasarkan apa yang berlaku di Dewan Rakyat pada malam tersebut, dengan merujuk hanya kepada penyata rasmi parlimen.

8 November 1977, Dewan Rakyat bagi Parlimen ke 4, sidang ke 3 memulakan persidangan pada jam 2:30 petang. Seperti biasa, ia bermula dengan sessi soalan lisan, dan diikuti oleh rang undang-undang yang dibawa ke dalam dewan. Hari tersebut terdapat 2 usul dan 1 rang undang-undang.

Kedua-dua usul itu adalah bertujuan membolehkan rang undang-undang yang hendak dibentangkan dapat dibahas dan di undi tanpa sebarang gangguan. Rang undang-undang tersebut adalah Rang Undang-Undang Kuasa-Kuasa Darurat (Kelantan) 1977.

Tan Sri Lee San Choon, Ahli Kabinet 1969-1983.
Tan Sri Lee San Choon, Ahli Kabinet 1969-1983.

Kedua-dua usul itu dibentangkan oleh YB Sri Gading iaitu YAB Datuk Hussein Bin Onn, Perdana Menteri Malaysia yang ke 3. Usul-usul tersebut disokong YB Segamat, Datuk Lee San Choon, Menteri Buruh & Tenaga Rakyat. Kedua-dua usul ini dipersetujui oleh ahli-ahli Yang Berhormat.

Tidak sampai satu jam bersidang, 3.20 petang Yang Dipertua Dewan Rakyat Tan Sri Datuk Haji Nik Ahmed Kamil menempohkan dewan untuk berehat bagi membolehkan ahli-ahli membuat persediaan untuk perbahasan.

Allahyarham Tan Sri Datuk Haji Nik Ahmed Kamil, Yang di-Pertua Dewan Rakyat, 1974-1977.
Allahyarham Tan Sri Datuk Haji Nik Ahmed Kamil, Yang di-Pertua Dewan Rakyat, 1974-1977.

Dewan akan bersambung pada 7.30 malam dan bersidang sehingga rang undang-undang yang dibentang selesai diundi.

Bacaan kali ke 2 dan ke 3 Rang Undang-Undang Kuasa-Kuasa Darurat (Kelantan) 1977 bermula jam 7.36 malam oleh YAB Perdana Menteri. Tanpa berselindung, Hussein Onn mengaku rang undang-undang ini mempunyai implikasi politik dan menyentuh prinsip demokrasi. Tetapi dengan tegas, Hussein menambah,

“Saya tidak mengemukakannya dengan sewenang-wenangnya. Saya mengemukakannya, dengan perasaan penuh tanggungjawab, dan dengan sebab-sebab yang tertentu dan yang tidak boleh dielakkan.”

“Seorang Ketua Kerajaan Pusat sebagai saya, memikul tanggungjawab yang amat berat, terutama mengenai keselamatan dan ketenteraman negara. Tanggungjawab saya berkenaan dengan perkara-perkara ini, tidak boleh dikompromi, walau apapun jadi kepada saya.”

“Inilah saatnya pada fikiran saya kita harus lebih mementingkan maruah bangsa, maruah umat Kelantan itu sendiri, lebih daripada yang lain-lainnya.”

Hussein memaklumkan dewan, hal keselamatan dan ketenteraman negara mengatasi segala-galanya.

Suasana di luar Dewan Undangan Negeri Kelantan sewaktu undi tidak percaya dibuat.
Suasana di luar Dewan Undangan Negeri Kelantan sewaktu undi tidak percaya dibuat.

“Tidak ada faedahnya dan makna kepada saya, jika kerana kepentingan politik, saya memejamkan mata dan memekakkan telinga, kepada terkorbannya nyawa, terutamanya darah dan musnahnya harta – bukan sahaja di Kelantan, harus juga merebak ke negeri-negeri lain – jika Rang Undang-undang ini tidak dikemukan dan diluluskan oleh dewan yang mulia ini.”

Apa sebenarnya yang menyebabkan rang undang-undang ini dibentangkan? Hussein menjelaskan kepada dewan seperti berikut,

“Kacau-bilau, tunjuk perasaan, rusuhan, bakar-membakar, pecah-memecah hartabenda, berkumpul secara haram dan lain-lain perbuatan, adalah ekoran daripada undi tidak percaya ke atas Menteri besar.”

Hussein menerangkan kepada dewan, setelah Menteri Besar Kelantan hilang kepercayaan di dalam Dewan Undangan Negeri, Pemangku Raja tidak membuat keputusan untuk membubar atau melantik Menteri Besar yang baru. Tindakan Pemangku Raja itu, menurut Hussein, mungkin kerana bimbang bahawa apapun keputusan yang dibuatnya tetap akan menimbulkan rasa tidak puas hati dikalangan satu golongan rakyat dengan golongan yang lain.

Akibatnya, suasana kacau bilau berterusan walaupun perintah berkurung telah dilakukan. Hussein memberitahu dewan, sehingga 5hb November 1977, pihak berkuasa telah membuat 288 tangkapan, manakala 35 buah rumah dan premis perniagaan telah mengalami kerosakan.

Allahyarham Tun Hussein bin Dato' Onn, Perdana Menteri Malaysia 1976-1981.
Allahyarham Tun Hussein bin Dato’ Onn, Perdana Menteri Malaysia 1976-1981.

Walaupun mengakui pada dewan bahawa pihak berkuasa masih mampu mengawal suasana yang semakin menegang di Kelantan, tetapi kerisauan kerajaan menurut Hussein ialah suasana ini akan dimanipulasi,

“… oleh pihak kominis, puak pelampau, anti-nasional dan anasir-anasir jahat yang akan mengancam keselamatan bukan sahaja di Negeri Kelantan bahkan di seluruh negara kita. Kemungkinan ini menjadi lebih serius disebabkan oleh sempadan bersama dengan Negeri Thai.”

Seterusnya Hussein menerangkan kuasa-kuasa darurat mengikut rang undang-undang yang dibentangkan,

“Kuasa ini akan dijalankan oleh seorang pegawai dari Perkhidmatan Awam Persekutuan dan kepadanya akan terserah kuasa-kuasa executive, functions, powers yang sekarang ini dijalankan oleh Menteri Besar dan executive Council. Tetapi kita ada membuat peruntukan supaya pegawai ini berjaga dan pegawai ini adalah dilantik oleh saya sendiri dan beliau bertanggungjawab dan menerima arahan, panduan, nasihat dan petunjuk daripada saya. Dan sebagaimana yang saya katakan saya akan bertanggungjawab pertamanya kepada kabinet berkenaan pentadbiran dan perjalanan pentadbiran di Negeri Kelantan dan seterusnya kepada Dewan ini.”

Hussein juga memberi jaminan bahawa peranan Duli Yang Maha Mulia Raja tidak akan diketepikan. Sekiranya terdapat undang-undang negeri yang perlu digubal dan diluluskan sepanjang tempoh darurat, maka kuasa meluluskannya adalah di tangan Raja Negeri Kelantan dengan nasihat Pengarah Kerajaan yang dilantik mengikut peruntukan di dalam rang undang-undang ini.

Lebih kurang satu jam kemudian, YB Nilam Puri, Datuk Haji Mohd Asri Bin Haji Muda bangun menyertai perbahasan. Beliau ketika itu adalah Yang Dipertua PAS (salah satu parti komponen Barisan Nasional semenjak 1974).

Membuka perbahasannya, Asri yang bekas menteri persekutuan mengingatkan dewan,

Allahyarham Datuk Haji Momaed Bin Nasir, Menteri Besar Kelantan 1974-1977
Allahyarham Datuk Haji Momaed Bin Nasir, Menteri Besar Kelantan 1974-1977

“Semenjak negara kita merdeka, fasal yang bernama fasal 150 ini telah 3 kali digunakan orang. Samada digunakan orang secara baik atau tidak baik, ia telah digunakan…. Inilah kali yang keempatnya iaitu Rang Undang-Undang yang ada di hadapan kita pada masa sekarang.”

“Jenerasi kita yang akan datang akan membaca dan mengkajinya dan kemudian menghukumnya samada kesemua darurat atau emergency yang telah diisytiharkan itu sebenar-benar emergency atau darurat atau hanya ‘Emergency of Convenience’.”

Asri mengambil kesempatan di dalam perbahasan itu untuk memaklumkan dewan versi rasmi partinya, yang menubuhkan kerajaan campuran dengan UMNO dan MCA dalam gabungan BN di Kelantan semenjak 1974,

“Tuan Yang Dipertua, kita tidak boleh mengambil sejarah kejadian rusuhan di Kelantan itu bermula dari sidang Dewan Undangan Negeri di mana undi tidak percaya dilakukan terhadap Menteri Besar. Kita terpaksa jauh kembali kebelakang – tetapi kalau terlalu jauh, terlalu panjang ucapan ini jadinya. Biarlah sedikit.”

Asri membentangkan kepada dewan, rusuhan yang berlaku adalah sesuatu yang telah dirancang oleh pihak tertentu, bermula dengan siri rapat-rapat umum yang digembar-gemburkan dengan penuh sensasi pada 24hb. September di Padang Merdeka, Kota Bharu dan 28hb. September di Pasir Mas,

“…baharulah 15hb Oktober undi tidak percaya di Dewan Undangan Negeri dilaksanakan, seruan-seruan melalui kertas-kertas, surat-surat sibaran serta melalui poster-poster diedarkan campur dengan melalui syarahan-syarahan diadakan di merata kampung, mengarah rakyat datang seramai yang boleh berkumpul untuk menjadi hakim.”

“Itulah hari bermulanya peristiwa ini iaitu hari menetasnya telur yang telah dieramkan selama ini. Pada hari itulah belang-belang yang sebenarnya telah mulai tergambar. Tunjuk perasaan telah berlaku…”

Seterusnya, Asri mengemukakan kepada dewan yang beliau katakan bukti ‘pesta rusuhan’ adalah sesuatu yang terancang.

“… rumah YB Timbalan Menteri Besar diserang orang pada 22hb Oktober, 1977, bertepatan dengan hari YAB Dato’ Seri Dr. Mahathir, Timbalan Perdana Menteri menziarah ke Negeri Kelantan…”

Asri mendakwa polis yang mengawal rumah Timbalan Menteri Besar (TMB) Kelantan itu membiarkan sahaja perusuh menyerang tanpa bertindak. Perusuh berjaya masuk ke dalam rumah TMB sehingga beliau mengugut untuk menembak perusuh-perusuh tersebut. TMB melepas 3 das tembakan ke udara dan kemudian pihak polis mengambil pistol darinya. Perusuh semakin mengganas dan mengakibatkan kerosakan. TMB terpaksa bersembunyi di koridor rumahnya.

Para perusuh merampas kambing-kambing dan ayam-ayam belanda peliharaan TMB seperti ‘harta rampasan perang’ dan disembelih serta dibuat keraian.

Asri juga memaklumkan kepada dewan mengenai kedudukan ahli-ahli Yang

Allahyarham Tan Sri Datuk Dr. Haji Mohd Asri bin Haji Muda, Yang Dipertua PAS, 1969-1982.
Allahyarham Tan Sri Datuk Dr. Haji Mohd Asri bin Haji Muda, Yang Dipertua PAS, 1969-1982.

Berhormat PAS di dalam kabinet,

“Saya dan rakan-rakan saya terpaksa keluar daripada Jemaah Menteri atau Kerajaan ialah kerana hendak mencari keadilan. Saya hendak menjaga nama baik Kerajaan di bawah pimpinan Perdana Menteri yang ada sekarang, supaya jangan saya berdiri di kerusi Menteri itu bercakap menentang Perdana Menteri sendiri.”

“Keputusan keluar daripada Kerajaan – bukan keluar daripada Barisan Nasional – dibuat oleh parti dan sebagai manusia berparti, manusia politik yang berparti, mesti patuh kepada arahan parti, demikian PAS, demikian UMNO, demikian DAP, demikian apa-apa parti sekalipun.”

Asri menjelaskan kepada dewan, PAS telah memutuskan semua ahli-ahli Yang Berhormat PAS yang memegang jawatan Menteri, Timbalan Menteri dan Setiausaha Parlimen mestilah meletakkan jawatan serta merta jika Rang Undang-Undang Kuasa-Kuasa Darurat (Kelantan) 1977 dibawa untuk pembentangan di Parlimen.

Pendirian PAS menurut Asri bahawa rang undang-undang ini adalah,
“… Rang Undang-Undang yang akan memperkosakan hak-hak demokrasi walaupun undang-undang demokrasi membenarkannya…”

Asri juga memaklumkan kepada dewan, seorang Menteri dari parti PAS yang masih tidak meletakkan jawatannya seperti di arah oleh parti, telah terpecat keahlian PASnya pada jam 2 petang tadi.

Setelah hampir satu jam membahaskan rang undang-undang itu, Asri akhirnya duduk. Segera bangun YB Bagan Datok, Haji Hassan Adli Bin Haji Arshad, dari BN-PAS untuk membahaskan rang undang-undang tersebut.

Haji Hassan, Menteri Kerajaan Tempatan dan Wilayah Persekutuan tidak mengambil masa yang lama untuk terus memberi versinya tentang apa yang berlaku di dalam parti PAS,

Allahyarham Dato' Haji Hassan Adli bin Arshad,.
Allahyarham Dato’ Haji Hassan Adli bin Arshad,.

“Saya sendiri di dalam beberapa Majlis Jawatankuasa Agong PAS itu sendiri bersama dengan tujuh orang rakan yang lain dan 13 orang Ahli Dewan Ulama PAS Pusat yang sebulat suara kecuali pengerusinya telah berusaha untuk menyelamatkan hal ini supaya Datuk Haji Mohamad Nasir tidak dipecat daripada kedudukannya secara tidak wajar juga….”

Hassan juga menyangkal dakwaan Asri bahawa rusuhan di Kelantan adalah sesuatu yang telah dirancang,

“Saya tidak tahu, Tuan Yang di-Pertua, siapa yang sponsor, siapa yang mengupah atau siapa yang makan upah dalam demonstrasi-demonstrasi ini tetapi terlepas dari persoalan ini, Kelantan mendapat suasana yang rumit. Ini tidak dapat dielakkan. Oleh sebab itu pada fikiran saya Rang Undang-Undang ini sekarang adalah wajar bagi dijalankan…”

Seterusnya, Hassan menjelaskan kepada dewan mengapa beliau melanggar arahan partinya dengan menyokong rang undang-undang ini,

“Tuan Yang di-Pertua, inilah saatnya walaupun soal ini sebenarnya soal negeri Kelantan, tetapi kita mempunyai tanggungjawab bersama untuk memberikan sekurang-kurangnya satu formula yang lain bagi melegakan buat sementara waktu kerumitan dan ketengangan di Kelantan.”

“Inilah saatnya pada fikiran saya kita harus lebih mementingkan maruah bangsa, maruah umat Kelantan itu sendiri, lebih daripada yang lain-lainnya. Umat Kelantan berkehendakan satu kehidupan yang aman, menikmati pembangunan yang terus pesat, umat Kelantan mahukan satu pemerintahan yang bersih lagi adil, umat Kelantan tidak mahu nama mereka yang harum sebagai pencinta keamanan dicemarkan dengan peristiwa-peristiwa yang akan menumpahkan darah…”

DSC_0006
Suasana di Kota Bharu dikemuncak kemelut politik Kelantan 1977.

Pada jam 9.35 malam, YB Kota Melaka, Lim Kit Siang dari DAP bangun membahaskan rang undang-undang tersebut. Lim menentang rang undang-undang itu dengan memberitahu dewan,

“Tuan yang di-Pertua, saya bangun dengan penuh tanggungjawab dan perasaan sedih kerana apa yang Parlimen berhajat membuat dengan perisytiharan darurat dan penguatkuasaan Perkara 150 Perlembagaan Persekutuan dengan tujuan menggantungkan Perlembagaan Negeri Kelantan dan mengadakan pemerintahan ala-Mageran di negeri tersebut merupakan suatu ‘subversion’ kepada basis demokratik Perlembagaan Malaysia.”

Lim menegaskan kepada dewan, perselihan faham politik tidak boleh dijadikan alasan untuk mengorbankan prinsip-prinsip demokrasi dan jaminan yang termaktub dalam Perlembagaan.

Bagaimanapun, Lim mengambil kesempatan membuat pendedahan menarik kepada dewan. Lim memaklumkan dewan mengapa PAS mengambil tindakan untuk memecat Menteri Besarnya sendiri. Menurut Lim,

“Hampir dalam pertengahan bulan September, YAB Menteri Besar Kelantan telah diberi kata dua oleh partinya sendiri iaitu Jawatankuasa Perhubungan PAS Kelantan, samada beliau meletakkan jawatan sebagai Menteri Besar sebelum 20hb September ataupun menghadapi undi tidak percaya terhadapnya di Dewan Undangan Negeri Kelantan di mana PAS memegang 22 dari 36 kerusi…”

Haji Mohamed Nasir, bagaimanapun menurut Lim enggan meletakkan jawatan dan mendakwa langkah itu diambil kerana Haji Mohamed Nasir,

“… telah bertindak mengambil balik concession sebanyak 350,000 ekar tanah yang diberikan kepada Syarikat Timber Mines dan juga kerana beliau membekukan tanah seluas 240,000 ekar di sempadan Kelantan-Perak yang dipercayai mengandungi bijih timah yang bermutu tinggi.”

Jawatakuasa Pusat PAS menurut Lim telah dalam mesyuarat 10 Oktober 1977 memecat Haji Mohamed Nasir dengan 13 undi menyokong, 7 undi menentang dan 2 berkecuali. Seterusnya Lim memberitahu dewan,

“Pada 15hb Oktober, Dewan Undangan Negeri Kelantan telah meluluskan usul tidak percaya terhadap Datuk Haji Mohamed Nasir dengan 20 menyokong dan 13 anggota UMNO dan seorang dari MCA bertindak keluar dari dewan.”

Rang Undang-Undang Kuasa-Kuasa Darurat (Kelantan) 1977 dibahaskan selama hampir 7 jam dengan lebih 20 orang ahli Yang berhormat mengambil bahagian.

DSC_0010
Lebih 5,000 anggota polis dikerah mengawal keselamatan sebelum perisytiharan darurat.

Pada jam 1.53 pagi, YB Kubang Pasu, Datuk Seri Dr. Mahathir Bin Mohamad, Timbalan Perdana Menteri telah bangun untuk menggulung perbahasan.

Mahathir memberitahu dewan, kepimpinan Barisan Nasional telah berusaha menyelamatkan situasi di Kelantan supaya undi tidak percaya tidak diteruskan kerana khuatir ia akan membawa keadaan yang tidak tenteram di Kelantan.

“Kita telah mencadangkan supaya kita akan cuba memujuk Menteri Besar yang tidak disuaki itu mengundur diri dan diganti dengan orang yang tidak menimbulkan masalah di Negeri Kelantan, tetapi malangnya formula ini ditolak…”

Menurut Mahathir, kepimpinan PAS terus mendesak bahawa soal Menteri Besar adalah ‘hak kami’ dan ‘kalau kami ingin singkirkan siapapun tidak berhak menahan kami,’ akibatnya usaha BN untuk mengatasi krisis politik menerusi pendekatan politik telah menemui kebuntuan.

Mahathir juga menyangkal versi YB Nilam Puri berhubung keganasan yang berlaku di rumah Timbalan Menteri Besar Kelantan. Mahathir memberitahu dewan, menurut laporan polis, keganasan bermula hanya selepas TMB melepaskan tembakan. Ini juga menyebabkan pihak polis terpaksa mengambil pistol itu dari TMB.

Mahthir mengakhiri penggulungan dengan memberitahu dewan,

“Tuan Yang di-Pertua, Kerajaan Pusat telah berkali-kali mengatasi banyak masalah secara rundingan dan saya tidak perlu perhitungkan masalah-masalah ini kerana ini adalah menjadi ketahuan umum.”

“Apa yang ingin saya jelaskan di sini ialah, kita masih bersedia untuk mencari jalan politik ataupun jalan apa juga untuk mengatasi masalah ini sementara Undang-Undang ini berkuatkuasa dan membawa ketenteraman kepada Negeri Kelantan.”

Dewan kemudiannya membuat undian, dan Rang Undang-Undang Kuasa-Kuasa Darurat (Kelantan) 1977 diluluskan dengan 118 ahli Yang Berhormat menyokong manakala 18 menentang. Dewan Rakyat kemudiannya ditangguhkan jam 2.45 pagi, 9hb November 1977.

DSC_0007
Rapat umum dan syarahan politik mengapi-apikan keadaan.

Nota:

Mulai 9hb November 1977, pemerintahan persekutuan dilaksanakan di seluruh Kelantan. Demokrasi telah digantung. Pada 13hb Disember 1977, Majlis Tertinggi BN telah memberi tempoh 4 hari kepada parti PAS untuk memecat ahli-ahli Yang Berhormatnya yang menentang Rang Undang-Undang Kuasa-Kuasa Darurat (Kelantan) 1977 di Parlimen. Pada 14hb Disember Datuk Haji Mohamed Asri, selaku Yang Dipertua PAS mengumumkan bahawa PAS menganggap partinya bukan lagi komponen Barisan Nasional dan akan memainkan peranan sebagai pembangkang.

Pada 8hb Julai 1978, rakyat Kelantan keluar mengundi di dalam Pilihanraya Negeri yang dibuat serentak dengan Pilihanraya Umum ke 5. Demokrasi kembali di Kelantan dengan ditadbir oleh kerajaan yang dipilih oleh rakyat.

Tulisan ini adalah pandangan peribadi pengarang, ia tidak semestinya mewakili pandangan Sokmo.Net. Sebarang pandangan/artikel balas boleh dihantar ke admin@sokmo.net. Terima kasih.

E LIN SHENG- THE CHINESE DILEMMA

IMG-20150209-WA0002APA PENULIS KATA BERKENAAN CINA:

1. Pandangan ini adalah dari Ye Lin-Sheng yang berasal dari China tetapi seorang ahli perniagaan di Malaysia, Hong Kong, Australia, Thailand, Singapura, Britain dan Amerika Syarikat. Beliau mempunyai banyak pengalaman yang melibatkan orang Cina di negara yang disenaraikan itu. Tetapi orang Cina di Malaysialah yang paling tidak bersyukur, kejam, serta mengkhianati perjanjian ataupun dipanggil perlembagaan.. Dalam buku Ye Lin-Sheng The Chinese Dilemma (East West Publishing, Australia, 2003), Ye Lin-Sheng menulis:

2. Pengiktirafan orang Cina:

“Orang Cina Malaysia mendapati mereka lebih mudah untuk menerima dominasi oleh orang-orang putih kerana mereka dapat memberi pengiktirafan terhadap kehebatan orang Barat. Tetapi Orang Cina Malaysia amat susah untuk menerima kehebatan orang Melayu kerana perasaan iri hati dan hasad dengki mereka bahawa Malaysia ini milik orang Melayu. Mana mana orang Cina Malaysia sama sekali tidak boleh menerima tentang konsep ketuanan Melayu, mereka percaya bahawa mereka adalah lebih baik” -(Buku The Chinese Dilemma – Ye Lin-Sheng)

3.Keangkuhan orang Cina:

“Keangkuhan orang cina Malaysia telah membuatkan mereka sentiasa memandang rendah terhadap keupayaan orang Melayu, walhal ramai orang Melayu sebenarnya bekerja atau belajar lebih pandai dari kaum cina Malaysia ini. Perkara ini sudah lama saya perhatikan, kerana saya memiliki perniagaan di Malaysia dan telah bercampur dengan orang Cina Malaysia ini. Sikap mereka suka cakap belakang dan tekan orang Melayu adalah menjadi tabiat dan budaya mereka. Mana mana orang Cina Malaysia yang tidak menghina orang Melayu dikatakan kolot dan membelot bangsa cina” -(Buku The Chinese Dilemma – Ye Lin-Sheng)

4. Perkauman orang cina:

“Kejayaan orang Cina Malaysia hanya tercapai jika mereka dapat menindas orang Melayu dalam masa yang sama menggunakan kudrat dan kelebihan orang Melayu. Mereka juga tidak akan mengakui bahawa kepimpinan Melayu adalah sangat mahir, cekap serta bagus dalam pengurusan politik, ekonomi dan sosial. Cina jarang menyifatkan kejayaan Malaysia daripada orang Melayu. Apa yang ada diminda mereka adalah semua kejayaan di Malaysia ini adalah kerana orang Cina. Sebab itu orang Cina yang asal dari China tidak suka bergaul dengan Cina Malaysia kerana sikap mereka yang ekstrim ini. Mereka masih lagi mengamalkan ideologi komunis” -(Buku The Chinese Dilemma – Ye Lin-Sheng)

5. Penghinaan orang Cina:

“Sampai hari ini, sesetengah orang Cina Malaysia masih menggunakan istilah “Menghina” terhadap orang Melayu. Dalam dialek Cina yg tertentu, orang Melayu dipanggil dengan nama yang bermakna ‘orang hutan’ atau ‘orang liar’. Maknanya, Bangsa yang tidak Bertamadun.. Malahan orang Cina yang memeluk Islam dikatakan telah ‘masuk Melayu’. Jarang ibu bapa Cina membenarkan anak mereka menjadi Askar atau Polis kerana anggap itu kerja kotor dan hanya Eksklusif kepada kaum Melayu sahaja.. Mereka sentiasa percaya bahawa budaya dan Tamadun Cina lebih tinggi berbanding Budaya dan Tamadun Melayu termasuklah penggunaan membersihkan diri menggunakan tisu dianggap lebih bertamadun.. Umumnya, orang Cina boleh menerima ‘Ketuanan orang Putih’ kerana menganggap tamadun dan Budaya Barat lebih bagus, tapi tidak terhadap Tamadun Melayu-Bumiputera.” -(Buku The Chinese Dilemma – Ye Lin-Sheng)

6. Sikap negatif orang Cina:

“Kejayaan orang Melayu turut dipandang sinis. Ia biasanya dikaitkan dengan bantuan Kerajaan atau hak istimewa yang diberi kepada mereka. Kebanyakan Cina Malaysia sukar menerima hakikat kejayaan Usahawan atau Syarikat2 Melayu.. dimana mereka berniaga secara jujur dan bukan seperti orang Cina berniaga. Jadi sebenarnya majoriti orang Melayu ada peniaga tulen yang jujur dan dicapai menerusi kerja keras mereka. Sikap sebegini sebahagiannya berpunca daripada kesukaran menerima hakikat orang Melayu lebih pandai daripada mereka dan sebahagian lagi bertujuan menunjukkan pencapaian mereka sebagai lebih hebat” -(Buku The Chinese Dilemma – Ye Lin-Sheng)

7. Isu Tuan Rumah:

“Siapakah Tuan Rumah Negara Malaysia? Ia adalah orang Melayu selaku Tuan Rumah , dan orang Cina dan India sebenarnya hanyalah sbg tetamu ataupun dipanggil menumpang kerana tiada tempat. Orang Cina Malaysia sepatutnya berasa malu kerana telah datang secara asal untuk menjadi pekerja dan selepas diberi Kerakyatan…. Akhirnya mereka cuba hendak merampas serta menindas Tuan Rumah (Bangsa Melayu). Sudahlah mereka datang dengan jumlah yang besar dan ramai. Jika saya (Ye Lin-Sheng, penulis Buku) adalah orang Melayu, saya tidak akan membenarkan Perlembagaan dan Sosial Kontrak dicabar. Saya akan merasakan maruah dan penghormatan saya akan tercalar” -(Buku The Chinese Dilemma – Ye Lin-Sheng)

8. Orang Melayu sebenarnya sedang dijajah oleh Cina:

“Tetapi itulah keistimewaan orang Melayu, mereka adalah satu Bangsa yang bersopan santun dan kaya dgn kesabaran.. Sudahlah mereka bersusah payah Berjuang bermati matian untuk membebaskan diri dari Jajahan Barat. Sekarang mereka perlu bersusah payah pula untuk merampas dari orang Cina yang memegang kuasa ekonomi di Tanah airnya.. Sepatutnya orang Cina yang perlu berbakti kepada orang Melayu kerana mereka sudah diberi peluang utk mendapat kerakyatan, tetapi saya selaku orang asal dari negara China berasa malu dengan sikap Bangsa saya sendiri yang tinggal di Malaysia. Tidak ada perkataan yang dapat saya berikan kerana dasar orang Cina Malaysia terlalu keras, Ekstrim serta Perkauman. Kami sendiri orang yang tinggal di China tidak lagi menerima ideologi Komunis, tetapi orang Cina di Malaysia lebih selesa untuk mengamal serta menyebarkan ideologi Komunis sehingga kini.. Sebenarnya jujur saya mengatakan orang Cina Malaysia sedang Menjajah Orang Melayu… Mereka seperti menganggap bahawa orang Melayu adalah musuh mereka yang nyata” -(Buku The Chinese Dilemma – Ye Lin-Sheng)

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 395 other followers